Action woman

16/09/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:10

Als Amerikaanse films over de oorlog in Irak het publiek zo weinig interesseren, is het omdat ze het niet over de oorlog zelf durven te hebben, meent Kathryn Bigelow. Met de stevige actiethriller The Hurt Locker wil ze tonen dat het ook anders kan. 'Ik denk dat veel mensen zitten te wachten op een échte getuigenis.'

In de vroege jaren 70 woonde Kathryn Bigelow (57) in New York en probeerde ze de eindjes aan elkaar te knopen door lofts te renoveren. Intussen leefde ze zich artistiek uit met allerlei installaties, die doorgaans gebruikmaakten van lange stalen buizen. In wezen is Bigelows visie op kunst nooit veranderd. Ze houdt van grote dingen die lawaai en indruk maken, niet van de introverte, kleinschalige en gevoelige dingen die van vrouwen verwacht worden. Het is een houding die vooral in de filmwereld op weinig begrip en medewerking kan rekenen en die verklaart waarom ze sinds haar debuut in 1982 (het bikerdrama The Loveless) maar 8 films heeft gemaakt. Dat schaarse cv komt mede doordat ze haar films onafhankelijk produceert en voor de release op de studio's moet rekenen. Die weten zich doorgaans echter geen raad met de uitdagende verhalen die Bigelow hen toeschuift. Near Dark (vampiers) en Point Break (Keanu Reeves & Patrick Swayze) verkochten zichzelf, maar Strange Daysen The Weight of Water bleken te complex voor de marketingmensen en stierveneen stille dood aan de kassa.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners