M. Ward op Cactusfestival 2014: Ouderwetse degelijkheid

© Wouter Van Vaerenbergh

De Amerikaanse singer-songwriter M. Ward valt jammer genoeg niet zo vaak in onze streken te zien. Het was dus heuglijk nieuws dat hij dit jaar Cactus aandeed. Zijn organische rootsrockset getuigde vooral van onopvallende klasse.

PLUS

Sinds hij in 1999 debuteerde, heeft Matthew Stephen Ward al acht uitstekende langspelers uitgebracht, waarvan ‘A Wasteland Companion’ uit 2012 voorlopig de recentste is. Zijn muziek is een synthese van zestig jaar rock-‘n-roll: ze verwijst zowel naar folk- als countryrock, maar vertoont net zo goed doowop- als rockabillytrekjes en beschikt daardoor een welhaast tijdeloos karakter.

Behalve van zijn soloplaten is M. Ward ook bekend als de helft van She & Him, een indiefolkduo dat hij vormt met zangeres-actrice Zooey Deschanel, en maakt hij deel uit van de supergroep Monsters of Folk. In Brugge trad hij echter aan met zijn eigen band, waarbij hij met verve de elektrische gitaar hanteerde en af en toe de geest van Johnny Cash wakker riep.

Ward doet niet flauw over zijn invloeden. Dat bleek bijvoorbeeld uit enkele van de covers op zijn setlist: het van Louis Armstrong bekende ‘I Get Ideas’, Buddy Holly’s Rave On’ en Chuck Berry’s ‘Roll Over Beethoven’. Maar uiteraard plukte de zanger vooral uit zijn eigen rijke discografie: stuwende, op klassieke leest geschoeide maar pretentieloze liedjes zoals ‘Rollercoaster’, ‘To Save Me’, ‘Never Had Nobody Like You’ en ‘California Sun’, die door de tweede gitarist van fijne harmonieën werden voorzien.

MIN

Echt opzienbarend zouden we dit optreden niet noemen, omdat M. Ward nu eenmaal niet over de hoeveelheid klassieke songs beschikt van, pakweg, John Hiatt of Warren Zevon. Voor een portie ouderwetse degelijkheid kon je echter met een gerust gemoed bij de zanger uit Portland, Oregon terecht.

HOOGTEPUNTEN

‘Outta My Head’, ‘To Save Me’, ‘Never Had Nobody Like You’…

QUOTE