Vlaamse kunst verleidt internationale media

De gezamenlijke communicatiecampagne Visual Arts Flanders 2012 moet meer internationale bezoekers trekken.

De zomer van 2012 wordt er één om u tegen te zeggen op vlak van hedendaagse kunst. In ons land, maar ook in de buurlanden. Zo vindt in Londen in het kader van de Olympische Spelen Cultural Olympiad plaats, pakken het Luxemburgse MUDAM en het Centre Pompidou in Metz uit met een grote tentoonstelling en staat de vijfjaarlijkse Documenta in Kassel op het programma. Ook Lille pakt naar goede gewoonte uit met een groot evenement.

Om aan al dat internationale kunstgeweld een tegengewicht te bieden bundelen een aantal Vlaamse partners de krachten voor hun internationale communicatie. Onder de noemer ‘Visual Arts Flanders 2012’ trokken ze deze week zowel naar de Biënnale van Lyon als naar die van Istanbul om er hun programma toe te lichten. Enkel Beaufort, dat intussen aan zijn vierde editie toe is, was niet vertegenwoordigd in Istanbul.

Manifesto Zo stelde curator Katerina Gregos ‘Newtopia’, dat vanaf 1 september 2012 in Mechelen loopt, voor. Op vier locaties in de stad, waaronder de gloednieuwe Kazerne Dossin, brengt ze een verhaal rond de mensenrechten. In het vierde luik, over de natuur, komt het werk van fotograaf Bruno Serralounge, aan bod. Tijdens de Biënnale van Istanbul stelt hij in Akbank Sanat tentoon.

In de traditie van ‘Chambres d’amis’ en ‘Over the edges’ pakt Gent uit met Track. “Waar die laatste tentoonstelling zich vooral in het historisch centrum afspeelde, palmen we met Track verschillende delen van de stad in”, vertelt cocurator Mirjam Varadinis. Als startpunt schreef ze samen met S.M.A.K.-directeur Philippe Van Cauteren een manifesto, dat in 10 talen vertaald werd en onder andere in Gent, Venetië, Lyon en Istanbul verdeeld wordt.

Uitzonderlijke editie Ook het Antwerpse Middelheim springt mee op de kar. In 2012 breidt het beeldenpark uit. Niet alleen komt op de Hortiflora-site een paviljoen van Paul Robbrecht, maar het wordt ook de nieuwe thuisbasis van drie permanente werken van Jan Fabre, Roman Signer en Ai Weiwei. “We hebben het hem al lang geleden gevraagd, nog voor zijn arrestatie. Hij zal een brug bouwen die de nieuwe site met het kasteel verbindt”, vertelt Robbrecht. “Het paviljoen zelf moet zorgen voor een beetje intimiteit in het park. Het keramisch en glazen werk van Thomas Schütte wordt de eerste tentoonstelling.”

Tot slot stelde het team van Manifesta 9 zijn project voor. Voor het eerst in zijn geschiedenis doet de Europese Biënnale voor jonge kunstenaars ons land aan. “Het wordt ook voor ons een heel bijzondere editie”, vertelt Manifesta-directrice Hedwig Feijen. “We zullen dit keer slechts één locatie gebruiken, terwijl onze tentoonstelling meestal over verschillende steden verspreid wordt. Ook uitzonderlijk is dat niet alle kunstenaars die we tonen, nog in leven zijn.”

Enig minpuntje aan deze presentatie: door het grote aantal evenementen naar aanleiding van de Biënnale was de internationale pers niet of nauwelijks vertegenwoordigd in Istanbul. In Lyon was de belangstelling blijkbaar wel groter.

Van onze redacteur in Istanbul Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content