Vijf hoogtepunten van de Biënnale van Venetië

06/06/11 om 17:07 - Bijgewerkt om 17:07

Bron: Knack Focus

Knack-recensent Luk Lambrecht is net terug van de Biënnale van Venetië. Zijn vijf hoogtepunten op een rijtje.

Vijf hoogtepunten van de Biënnale van Venetië

© Pino Pascali

Knack-recensent Luk Lambrecht is net terug van de Biënnale van Venetië. Zijn vijf hoogtepunten op een rijtje. 1. In de context van de hoofdexpo illumiNATIONS van curator Bice Curiger
Ensemble beelden van de in Brussel verblijvende Gabriel Kuri in het hoofdpaviljoen in Giardini en buiten in de tuin van de Arsenale de actie "like it hot" van de Oostenrijkse groep Gelitin, een collectief dat voor wat uizonderlijke animo zorgde...

2. Gloria - Allora & Calzadilla - paviljoen van de Verenigde Staten
Indrukwekkende en redelijk politieke expo met een mix van performances, video en een bankautomaat, die auditief gekoppeld is aan een indrukwekkend orgel.

3. Crystal of resistance - Thomas Hirschhorn - paviljoen van Zwitserland
Een overvol statement waarin de overweldigende vorm van de interventie het paviljoen laat verdampen tot een intense denkruimte over politiek en esthetiek.

4. Pier Paolo Calzolari - Ca' Pesaro
Calzolari behoort tot wat men als "arte povera" definieert en toont hier een greep uit méér dan 40 jaar werk: gaande van nieuwe video's tot een verdieping-vullende presentatie van werken die ruimtelijk zeer straf worden "gesandwiched" door 'De Denker' en 'De Burgers van Calais' van Auguste Rodin.

Ga in één beweging ook kijken naar de summiere expo van Pino Pascali (1935-1968), het té jong overleden Italiaanse wonderkind dat zijn artistiek werk lieerde aan zijn fascinaties voor de zee, de oorlog en Afrika. Te zien in Palazzo Bianci Michiel.

5. Ileana Sonnabend - Peggy Guggenheim Collection
Kunst uit de collectie van de flamboyante galeriehoudster Ileana die er eerst samen met Leo Castelli en later met Michael Sonnabend voor zorgde dat de Amerikaanse kunst in de jaren zestig via de "toegangspoort Venetië" Europa kon "overspoelen". Zonder haar hulp had Robert Rauschenberg in 1964 nooit de "Gouden Leeuw" gewonnen. De expo presenteert relatief kleine, intense werken die "mooi" aantonen wie Ileana verdedigde.

Luk Lambrecht



Onze partners