Rogier heeft Leuven cultureel op de kaart gezet

31/03/10 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:26

Bron: Knack Focus

De expo rond Rogier van der Weyden heeft Leuven geen windeieren gelegd. De tentoonstelling heeft maar liefst een direct economisch effect van 7,3 miljoen euro gegenereerd.

Rogier heeft Leuven cultureel op de kaart gezet

© Henry E Huntington Library

De expo rond Rogier van der Weyden heeft Leuven geen windeieren gelegd. De tentoonstelling heeft maar liefst een direct economisch effect van 7,3 miljoen euro gegenereerd.

De tentoonstelling rond Rogier van der Weyden was dus een schot in de roos. De expo heeft niet alleen het nieuwe museum M meteen op de kaart gezet, maar ook de stad Leuven zelf. Zo associeerden de ondervraagden Leuven al spontaan met de Vlaamse primitief en met cultuur. Ook de link met "historisch, interessante, unieke gebouwen" werd vaak gelegd.

Bovendien bleek uit de studie, die onderzoeksbureau Wes uitvoerde in opdracht van Artes.Leuven, M, Toerisme Leuven en Vlaanderen, dat zo'n twintig procent van de bezoekers van buiten Leuven ook andere monumenten en historische gebouwen in de stad bezocht.

Buitenlanders

De tentoonstelling kostte 3,7 miljoen euro en leverde 1,3 miljoen euro aan directe inkomsten op. Zo'n 112.000 bezoekers zakten speciaal voor de tentoonstelling naar de universiteitsstad af. Ongeveer 11.000 daarvan overnachtten minstens één keer in de stad.

Eén bezoeker op vier kwam uit het buitenland, de meerderheid onder hen uit Nederland (15,1 procent) en Frankrijk (5,8 procent). De totale besteding in Leuven van deze 112.000 bezoekers wordt geraamd op 7,3 miljoen euro, waarvan 3,5 miljoen voor maaltijden en drank, 1,6 miljoen voor shopping en 1,2 miljoen voor logies.

Toekomst

Intussen zijn de kunstwerken van Rogier van der Weyden terug naar hun oorspronkelijke verblijfplaats gebracht en is de rust in het museum een beetje teruggekeerd. Een beetje, want intussen openden al drie nieuwe tentoonstellingen in M de deuren.

De eerste stelt de verwantschappen tussen kunst en wetenschap centraal, de tweede licht een tipje van de sluier op van het leven achter de museumschermen en de derde stelt de schilderkunst van Tina Gillen centraal.

Elien Haentjens

Onze partners