Kruisdraging Jan Mandijn in permanente bruikleen bij Mayer van den Bergh

© SteytPeña Productions

Het Antwerpse museum krijgt het uitzonderlijke werk ‘De Kruisdraging van Christus’ van Jan Mandijn in permanente bruikleen.

Het Antwerpse museum krijgt het uitzonderlijke werk ‘De Kruisdraging van Christus’ van Jan Mandijn in permanente bruikleen.

Niet alleen het werk van Jan Mandijn is uitzonderlijk, het gebeurt ook maar zelden dat een werk aan de collectie van het Museum Mayer van den Bergh wordt toegevoegd. Die collectie is het werk van één man: Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901).

Na zijn vroegtijdige overlijden liet zijn moeder een museum voor de collectie van haar zoon bouwen. In haar testament liet ze optekenen dat er niets aan de collectie mocht veranderen. Het gebouw en de collecties schok ze aan een Raad van Regenten.

Schenking

Die Raad werd op een bepaald moment voorgezeten door Victor Jacobs van Merlen. Samen met zijn kinderen schonk hij het werk aan het Erfgoedfonds van de Koning Boudewijnstichting. Bovendien zijn de families Jacobs van Merlen en Mayer van den Bergh ook op een andere manier verwant.

Aangezien het werk bijzonder goed past binnen de op Bruegel gebaseerde collectie van het museum, was het de uitdrukkelijke wens van de familie om het schilderij op te nemen in de museumcollectie.

Onderzoek

Van Jan Mandijn (1502 – 1560) is weinig werk bekend. Hij was een navolger van Hiëronymus Bosch en een tijdgenoot van Bruegel. Op basis van het schilderij ‘Verzoeking van de H. Antonius’ werden een aantal schilderijen aan hem toegeschreven.

Op het 16e-eeuwse werk ‘De Kruisdraging van Christus’ is een monogram aangebracht. Momenteel wordt onderzocht of de schilder dat zelf heeft aangebracht. Als dat zo is, dan is ‘De Kruisdraging’ het enige werk dat door hem zelf werd gesigneerd. In de loop van de maand december maakt de Koning Boudewijnstichting de resultaten van het onderzoek bekend.

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content