Koning Boudewijnstichting is eregast Brafa

27/01/12 om 15:01 - Bijgewerkt om 15:01

Bron: Knack Focus

De stand van de Koning Boudewijnstichting, en eigenlijk de hele beurs, is een minimuseum op zich.

Koning Boudewijnstichting is eregast Brafa

© Koning Boudewijnstichting

Met zijn Erfgoedfonds wil de Koning Boudewijnstichting ons erfgoed behouden en beschermen. Al 25 jaar lang koopt het fonds belangrijke kunstwerken, die het vervolgens in bruikleen geeft aan een Belgisch museum. Op Brafa presenteert het fonds een indrukwekkende selectie van zijn meest opmerkelijke topstukken, die het de voorbije 25 jaar verworven heeft.

Openen doet de stand met een selectie boekbanden uit de prestigieuze collectie van Michel Wittock, die - om zijn levenswerk te vrijwaren - een fonds oprichtte binnen de Koning Boudewijnstichting. Zijn verzameling omvat boekbanden van de renaissance tot nu, zoals een exemplaar van Henry van de Velde, een van Jo Delahaut en een over het leven van Lodewijk XV. Dat laatste geniet vooral faam om zijn documentaire nauwkeurigheid. Wittock richtte ook een eigen museum op voor zijn boekbanden, de Bibliotheca Wittockiana.

Ook het eerste gepresenteerde kunstwerk in de stand zelf, een 200-tal rammelaars, behoort toe aan die Bibliotheca Wittockiana. Ze komen uit alle uithoeken van de wereld, bestrijken een periode van zo'n 400 jaar en bestaan uit een combinatie van zilver of goud met parelmoer, bergkristal of koraal. In totaal bestaat de verzameling uit 500 rammelaars, die verschillende thema's zoals dieren, muziekinstrumenten en figuren omvatten.

Belgisch wonder

Voor de scenografie van zijn stand werkte de Koning Boudewijnstichting samen met striptekenaar en scenograaf François Schuiten. Hij nam de foto's en dagboeken van de Congo-reizen van Henri Morton Stanley, die ook op de stand te zien zijn, als uitgangspunt. Een gigantisch schilderij, gemaakt door de decorbouwers van operahuis De Munt, en exotische geluiden brengen de bezoekers in de juiste sfeer. Het gigantische tafelstuk 'Beschaving en Barbarij' van Philippe Wolfers, dat een allegorie voor Congo vormde, vervolledigt de presentatie.

In de voorgaande ruimte presenteert de Stichting de pas aangekochte Nymfenlamp van Egide Rombaux en François Hoosemans en een zilveren sierstel van Rubens, een van de absolute topstukken uit de collectie. Ook de Pareerkaars van de Brugse Heilig Bloed-processie is een bijzonder stuk, omdat het een van de oudste voorwerpen is waarop de oorspronkelijke polychromie nog bewaard is.

Ook de schat van Oignies is eeuwenoud en erg bijzonder. Zo bijzonder zelfs dat hij, samen met onder andere het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck en de Kruisafneming van Rubens, tot de 7 wonderen van België behoort. Dat hij de woelige geschiedenis overleefd heeft, is in grote mate te danken aan de Zusters van Onze-Lieve-Vrouw van Namen. Zij hebben de schat onder andere voor de Nazi's verborgen.

Minimuseum

Ook voor liefhebbers van schilderkunst herbergt de stand enkele meesterwerken. Zo zijn er onder andere 'Skelet bekijkt chinoiserieën' van James Ensor en 'Charles met streepjestrui' van Henri Evenepoel, dat na Brafa naar Washington vertrekt voor tentoonstelling 'Snapshot. Schilders en fotografie'. De schilderijen van Armand Rassenfosse gaan dan weer de dialoog aan met de meubels van zijn Luikse stadsgenoot en goede vriend Gustave Serrurier-Bovy.

Tot slot kreeg de collectie van Thomas Neirynck een eigen ruimte binnen de stand. Zijn collectie geldt als de referentieverzameling van abstracte kunst in België na 1945. Naar aanleiding van Brafa selecteerde de Koning Boudewijnstichting een vijftal werken, van onder meer Antoine Mortier, Jo Delahaut en Fred Bervoets, uit de meer dan 700 werken tellende collectie.

De stand van de Koning Boudewijnstichting kan dus gerust doorgaan voor een soort minimuseum. Net als bijvoorbeeld de stand van Ronny van de Velde. Of eigenlijk net als de hele beurs. Daarom is Brafa, ook als je niets kan kopen, wel een bezoekje waard. Doordat de ingang van de beurs zich dit jaar dichter bij de parking bevindt, zijn de gangen anders georiënteerd. Maar de oppervlakte bleef behouden.

Elien Haentjens

Brafa, nog tot 29 januari in Tour & Taxis.

Onze partners