Koen van den Broek en Hilde Van Canneyt (Kunst @ Rode Kruis): ‘Er is nergens zo’n grote concentratie aan kunstverzamelaars als in Vlaanderen’

© Kunst@Rode Kruis

Dit weekend begint in Ronse Kunst @ Rode Kruis, een kunsthappening voor het goede doel waar je werken op de kop kunt tikken van onder meer Michaël Borremans, Luc Tuymans en Koen van den Broek. Knack Focus sprak exclusief met van den Broek, in duo met curator Hilde Van Canneyt. ‘Bij Belgische verzamelaars zit veel internationaal werk verscholen, zélfs van Andy Warhol.’

‘Kunst @ Rode Kruis’ belooft een unieke verkooptentoonstelling te worden met werken van tachtig toonaangevende kunstenaars, geselecteerd door Hilde Van Canneyt – vooral bekend van haar kritische interviews met Belgische kunstenaars, die ze regelmatig op haar blog publiceert en die onlangs ook gebundeld werden in het boek Hilde vraagt.

Eén van de deelnemende kunstenaars is Breeënaar Koen van den Broek. Zijn werk – dat een schakel vormt tussen minimal art en Amerikaans post-expressionisme – heeft intercontinentale allure en wordt beïnvloed door zijn studies architectuur, zijn liefde voor film en zijn fascinatie voor desolate gebieden in de Verenigde Staten. Hij speelt ook met fotografische cadrages, schaduwen en schaalverhoudingen.

Hilde Van Canneyt
Hilde Van Canneyt© Schilderij van het jaar

Hilde, het Belgische kunstaanbod is ontzettend groot: hoe ben je begonnen aan de selectie van al die kunstenaars?

VAN CANNEYT:Pascal van Overmeire (voorzitter van het Rode Kruis, nvdr.) mikte meteen hoog: hij wilde grote namen. Aanvankelijk was ik daar eerlijk gezegd niet zo gerust in, maar eens we een paar prestigieuze namen hadden gestrikt, kwam de rest vanzelf.

VAN DEN BROEK: Veel curatoren werken met een kleine, vaste groep kunstenaars en hebben de neiging in herhaling te vallen. Hilde doet dat niet. Bij haar komt alle kunst komt aan bod: van de grootste speler tot de kleinste. Dat speelt in haar voordeel.

VAN CANNEYT: Als curator moet je je eigen voorkeuren leren opzij te schuiven. De expo is niet ontstaan vanuit een concept, en in het geval van een liefdadigheidsexhibitie is het natuurlijk belangrijk om verzamelaars aan te trekken. Daar moest ik dus rekening mee houden bij de schifting. Als je geld wilt inzamelen, kan je bijvoorbeeld moeilijk jonge kunstenaars gaan uitnodigen die nog geen verzamelaars hebben.

VAN DEN BROEK: Je zou het misschien niet meteen denken, maar nergens ter wereld is er per vierkante meter zo’n grote concentratie aan belangrijke kunstverzamelaars als in Vlaanderen. Er zit ook veel internationaal werk bij Belgische verzamelaars verscholen, zelfs van Andy Warhol!

Was er dan helemaal geen plaats voor aanstormend jong talent, Hilde?

VAN CANNEYT: Niet echt. Er is wel de ‘Red Cross Art Contest’, waarbij 500 ingezonden kunstwerken van zowel professionele als niet-professionele kunstenaars beoordeeld worden door een jury met onder andere Philippe Van Cauteren (artistiek directeur bij het SMAK in Gent). Die werken vormen weliswaar geen onderdeel van de grote verkoop voor het goede doel, maar voor mensen met een minder zware portemonnee is dit initiatief natuurlijk fijn. Zo kunnen ook zij een kunstwerkje op de kop tikken.

Koen, heb jij voor Kunst @ Rode Kruis een nieuw werk gemaakt, of heb je voor een ouder werk gekozen?

VAN DEN BROEK: Ik ben voor een bestaand werk gegaan. Ik heb het overwogen om er één uit Korea of de States te laten overkomen, maar dat bleek te kostelijk. Daarom ben ik eens gaan kijken wat er nog voorhanden was. Het werd St. Mary’s , dat in 2007 nog gebruikt is geweest voor de Canvascollectie en dat nog samen met wijlen Jan Hoet op de voorpagina gestaan. Best een exclusief stuk, dus.

“St. Mary’s”© Koen van den Broek

Met de opbrengst van de verkoop wordt het zorghotel Polderwind gebouwd, in een verkommerd gebied te Zuienkerke. Wat betekent dat voor jou, Koen?

VAN DEN BROEK:Als kunstenaar word je echt om de oren geslagen met vragen over inzamelacties voor goede doelen. Onlangs deden we mee aan een actie van Ondernemers Zonder Grenzen, waar ze met de opbrengst hectares bossen aanlegden in droge woestijngebieden zoals Burkina Faso. Heel wat dorpen hebben daar toen profijt van gehad. Ik vind het belangrijk dat je een resultaat ziet. Dat is met de Polderwind net zo.

Hilde, waarom mocht Koen van den Broek niet ontbreken in de selectie van Kunst @ Rode Kruis? Wat onderscheidt hem van vele andere kunstenaars?

VAN CANNEYT:Als je naar de grote spelers kijkt in België, dan hoort Koen daar zonder twijfel bij. Wat zijn werk anders maakt dan dat van vele andere kunstenaars is dat het een zekere internationale uitstraling heeft. Je merkt echt dat zijn werk geïnspireerd is op desolate Amerikaanse wegen. Het geeft een zeker on the road-gevoel. En natuurlijk ben ik ook gewoon fan van zijn werk.

VAN DEN BROEK: Die referenties naar exotisme vormen een belangrijk aspect van mijn werk. Zoals filmregisseur Alfred Hitchcock naar de Verenigde Staten trok om er zijn beste films te maken, en Matisse naar Algerije om er zijn horizon te verbreden, zo vind ik het belangrijk om met mijn camera naar het buitenland te trekken. We zijn allemaal opgegroeid met televisie, en vroeger wilde iederéén naar Amerika gaan. Het is een continent dat een zekere aantrekkingskracht heeft. Als twintiger sprak de Amerikaanse beeldende kunst – denk maar aan popartkunstenaars als Andy Warhol of David Hockney – mij ongelooflijk hard aan.

Kunst @ Rode Kruis vindt plaats van 7 tot 11 november in het Sancta Maria Klooster te Ronse. De opbrengst van de kunstverkoop gaat naar de bouw van het zorghotel Polderwind in Zuienkerke. Behalve kunst is er ook aandacht voor muziek (met onder meer een concert van Jef Neve) en gastronomie (met het pop-uprestaurant Ferro Lusto). Meer info vind je via www.kunstatrodekruis.be of facebook.com/kunstatrodekruis.

(EVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content