Knack-tekenaar GAL: “Louise Bourgeois haar werk is machtig”

Knack-tekenaar GAL heeft Louise Bourgeois in 2002 persoonlijk ontmoet. Samen met journaliste Annemie Struyf trok hij voor een interview voor Knack Weekend naar haar New Yorkse atelier.

Knack-tekenaar GAL heeft Louise Bourgeois in 2002 persoonlijk ontmoet. Samen met journaliste Annemie Struyf trok hij voor een interview voor Knack Weekend naar haar New Yorkse atelier.

“Ik had al aan een paar journalisten laten weten dat ik graag mee naar Louise Bourgeois wilde. In 2002 trok ik uiteindelijk samen met Annemie Struyf naar New York. Bourgeois had een hele hofhouding rond zich, het was dus niet zo gemakkelijk om er binnen te geraken. Uiteindelijk zijn we naar één van haar zogenaamde salons geweest.”

Wat hield zo’n salon precies in?

GAL: “Iedereen week nodigde ze zowel jonge als oudere kunstenaars uit. Die toonden hun werk aan Bourgeois, die als een soort rechter fungeerde. In haar beoordeling was ze zeer hard, ze was dan ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Zo presenteerde een iets oudere dame een werk waarop ze zichzelf had afgebeeld terwijl ze een banaan at. Bourgeois vond dat te weinig realistisch, ze vond dat de banaan beter vervangen werd door een penis.”

Hoe hebt u haar werk leren kennen?

GAL: “In de jaren tachtig verscheen in het NRC Handelsblad een stuk over Amerikaanse kunst. Daarin zag ik een tekening van een dikke vrouw, die deed denken aan vruchtbaarheidsbeeldjes zoals de Venus van Willendorf. De vrouw op de tekening was doorboord met pijlen. Dat intrigeerde me. In mijn zoektocht naar de kunstenaar kwam ik uit bij Louise Bourgeois.”

Wat spreekt u zo aan in haar werk?

GAL: “Dat Louise Bourgeois iets negatiefs, namelijk een trauma uit haar jeugd, ombuigt tot zoveel creativiteit, vind ik erg positief. Ook het feit dat ze dat trauma niet expliciet uitbeeldt, spreekt me erg aan. Inhoudelijk kan je haar werk bijna Freudiaans noemen, vormelijk sluit ze aan bij het modernisme. Hoewel ze zelf enige beïnvloeding altijd ontkend heeft, vind ik dat haar werk toch verwantschap vertoont met bijvoorbeeld Constantin Brancusi.”

Wat is haar betekenis voor de kunstgeschiedenis?

GAL: “Door ongebruikelijke materialen te integreren in haar kunst heeft ze heel wat jonge kunstenaars beïnvloed. In haar zogenaamde cellen, een soort ronde tonnen, verbeeldde ze via diverse materialen zowel het inwendige als uitwendige van de mens. Ook in andere werken keerde ze de mens binnenstebuiten. Zo speelden een embryo, baarmoeder of bepaalde vochten bijvoorbeeld meermaals een rol. Door haar seksuele thematiek wordt ze vaak als feministe bestempeld.”

En wat betekende Louise Bourgeois voor uzelf?

GAL: “Ik vind haar werk intrigerend en erg machtig. Het staat op zichzelf, je kan het appreciëren zonder de hele achterliggende context te kennen. Het is confronterend, complex en erg persoonlijk. Zelf werk ik minder persoonlijk, maar eerder maatschappelijk. Al is het, nu ik binnenkort zeventig word, misschien het ideale moment om ook een persoonlijkere toer op te gaan. Voor Bourgeois betekende die leeftijd alvast een kantelmoment: ze kreeg als prille zeventiger haar eerste grote expositie.”

Elien Haentjens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content