'InGewikkeld' toont broze kunst in voormalig slotklooster

06/08/10 om 17:21 - Bijgewerkt om 17:21

Bron: Knack Focus

Voor de expo 'InGewikkeld' opent het indrukwekkende slotklooster van de Clarissen voor het laatst de deuren.

'InGewikkeld' toont broze kunst in voormalig slotklooster

© Hendrik Kerstens

Langs buiten lijkt het gewoon een lange, ietwat bouwvallige muur. Al verraadt de toegangspoort, waarboven de tekst Monasterium Clarissen Coletinen prijkt, wel al iets over de achterliggende wereld: het intussen vervallen slotklooster van de Clarissen.

Stiekem droomde Lut Maris, bezielster van galerij De Mijlpaal uit Heusden-Zolder, er al langer van om er een tentoonstelling op te zetten. Dat het voormalige klooster in september onherroepelijk tegen de vlakte gaat, vormde dan ook de spreekwoordelijke druppel. Al was de uitwerking niet zo vanzelfsprekend: niet alleen was er gigantisch veel opruimwerk, maar er moest ook overal elektriciteit gelegd worden.

Aanleiding voor de expo zijn de zevenjaarlijkse Virga Jessefeesten. De installatie in de kapel bundelt haarlokken van de deelnemers van de Virga Jesseomgang. Die zijn ingewikkeld in een zakje, waarop de naam van de oorspronkelijke eigenaar staat. Samen hangen ze per wijk aan een groot doek.

Dat 'inwikkelen' vormt het centrale thema van de expo. Vertrekpunt was het onderzoek naar de 114 relieken uit de abdij van Herkenrode. Die schat bestond onder andere uit ingewikkelde middeleeuwse schedels, die momenteel in de Hasseltse Sint-Quintinuskathedraal bewaard worden. Hoe hedendaagse kunstenaars en designers omgaan met die thematiek, vormt de rode draad van 'InGewikkeld'. Een kleine helft van de werken is speciaal voor de expo gecreëerd.

Op zijn Japans

Wie 'inwikkelen' en 'hedendaagse kunst' in één adem noemt, kan niet anders dan bij het beroemde kunstenaarskoppel Christo en Jeanne-Claude uitkomen. Ze veroverden de wereld met hun ingepakte gebouwen zoals de Duitse Reichstag, in Hasselt zien we onder andere hun inpakvoorstel voor het monument van Vittore Emanuele voor de Milanese Duomo.

Trees De Mits en Linde Hermans zochten dan weer inspiratie in Japan: De Mits toont zowel foto's van ingebonden voeten als een installatie met ingewikkelde voetjes uit Kyoto-porselein. Hermans vouwde haar eigen 'Bonne-Bavette' volgens Japanse technieken, ook wel Furoshiki genaamd, tot een picknickmand vol Limburgse lekkernijen.

Het designcollectief No-Mad [Re]Public wikkelde een oude kast in met verband, Ick Reuvis gebruikte dat materiaal om kruisjes in te pakken. Hij vormde er een niet erg eenvoudig te ontcijferen boodschap mee. Nick Ervinck pakte in zijn 'Siutobs' een gigantisch ei - in de hem typerende geeloranje kleur - in een huisje in.

Op zijn Vlaams

Naast voorwerpen komt het menselijk lichaam vaak terug als in te wikkelen motief. Zo verbeelden zowel de sculptuur van Koenraad Tinel als de 'Dekenvrouw' van Berlinde De Bruyckere een ingewikkeld vrouwenlichaam. De foto van Polman en Woodburn toont dan weer een uit in witte lakens gewikkelde mensen opgebouwd landschap met in het midden een naakte figuur.

Ook het portret 'La voix de personae' van Malou Swinnen combineert die naaktheid met het ingepakte. Door het hoofd in te wikkelen trekt Swinnen het portret in de anonimiteit. Net het omgekeerde doet fotograaf Hendrik Kerstens: zijn manier van inpakken legt juist de klemtoon op het gezicht. Zijn vijftien broze, kwetsbare portretten, die de voormalige kloostergangen bevolken, refereren duidelijk aan de oude Vlaamse meesters.

Tot slot gingen enkele kunstenaars aan de slag met het thema van de schedels. Zo toont 'InGewikkeld' het werk 'De Martelaar' (1968) van Octave Landuyt en creëerde Lucien Vertongen speciaal voor de expo moderne collages van schedels waar kleurrijke haarlokken uitfloepen. Ook bij Koen Vanmechelen komt de dood om het hoekje loeren: in het midden van zijn installatie ligt een dode haan op een houten blok. Het indrukwekkende werk noopt tot stilte. Zoals die in het klooster jarenlang geheerst heeft.

Elien Haentjens

'InGewikkeld', nog tot 29 augustus in het voormalige Clarissenklooster van Hasselt. Gratis toegang. In het kader van de tentoonstelling vinden ook enkele concerten en lezingen plaats.

Onze partners