Het beste werk: Nedko Solakov @ SMAK Gent

13/03/12 om 15:52 - Bijgewerkt om 15:52

Bron: Knack Focus

Het SMAK verrast met guitige en intelligente kunst van de Bulgaar Nedko Solakov.

Het beste werk: Nedko Solakov @ SMAK Gent

Gezien op 'Nedko Solakov, Once a middle-aged CV met a very young artist and fell in love with him', tot 3/6, SMAK, Gent.

The Lovers' Bench is een bescheiden schilderijtje uit de reeks Studies for Romantic Landscapes with Missing Parts. Zoals de titel al zegt, ontbreken aan de compositie enkele significante onderdelen. Zo bleef de stemmige zilveren maan aan de wolkenloze hemel achterwege en werd ook de bank van de geliefden weggegomd. Nedko Solakov (54) paste het weglaat-principe toe op alle schilderijen uit de serie. Zo ontbreekt de ene keer iets fundamenteels zoals het licht, terwijl het de andere keer maar een detail betreft dat je toch lijkt te missen.

Voor de volledigheid publiceerde Solakov een lijst met de ontbrekende delen - het kasteel op de top van de berg, de reflectie op het water, de diepzinnige gedachte in het hoofd van de filosoof - in het tijdschrift Cabinet nr. 7 van 2002. Hij licht er toe dat hij de reeks schilderde tijdens een sombere Stockholmse winter van het jaar 2001. Hoewel hij zijn scheppingen ontoereikend en deprimerend vond, werkte hij toch koppig voort aan een reeks die inmiddels verleidelijk en intelligent is gebleken.

The Lovers' Bench is tegelijk romantisch en een tikkeltje sarcastisch, kitscherig en subtiel, melancholisch en vrolijk, en dat mengsel van humor en ernst is net zijn handelsmerk. In het SMAK toont de Bulgaar zich onderhoudend en geestig, en wie van het detail houdt, komt ruimschoots aan zijn trekken. Her en der zijn getekende of andere kleinigheden toegevoegd die aanvankelijk bijna onzichtbaar zijn en die een soort expo op een tweede niveau blijken te vormen. Niet elke bijdrage is even glashelder, maar wij waren toch opgetogen over een recipiënt met kraaltjes van snot en een zaaltje met pornografische liefdesverklaringen aan antiek beeldhouwwerk. Bij het gros van de gepresenteerde werken vertelt Solakov een op de muur geschreven verhaal. De toon is onveranderlijk ironisch, maar je gaat niet zonder inspiratie naar huis.

Els Fiers

Onze partners