Funds Show: Gianni Monti's kritiek op de bankencrisis

02/05/12 om 12:21 - Bijgewerkt om 12:21

Bron: Knack Focus

Less is opnieuw more op het nagenoeg lege, maar opvallend gespierde 'swap' van Gianni Motti.

Funds Show, Gianni Motti

Gezien op: Gianni Motti, 'swap', nog tot 27/5, B.P.S. 22, Charleroi.

Funds Show: Gianni Monti's kritiek op de bankencrisis

Funds Show is een uit de kluiten gewassen videoprojectie van ontelbare, naar beneden dwarrelende briefjes van 10 euro. De biljetten vallen als herfstblaadjes omlaag tot de betonvloer van de kale ruimte volledig bedekt is. Zodra het geldtapijt voltooid is, begint de film aan een nieuwe loop. Gianni Motti (54) maakte zijn Funds Show voor het eerst in 2009 voor kunstcentrum La Ferme du Buisson in het Franse Marne-la-Vallée. Omdat de financiële crisis in volle gang was, besloot de Zwitserse Italiaan het tentoonstellingsbudget als materiaal voor zijn project te gebruiken. Het geld, opgehangen aan slingers of kronkelend door een lege zaal, werd zelf kunst. Natuurlijk verwees Motti hiermee ook naar het onzorgvuldige gedrag van bepaalde banken - na afloop gaf hij trouwens elk briefje terug aan het Franse kunstcentrum: geen spatje verlies.

Ondanks het in het rond dwarrelende geld is de expo swap bij B.P.S.22 haast lachwekkend minimalistisch. De video Funds Show werd ondergebracht in een afzonderlijke ruimte, maar de enorme expohal van 1500 vierkante meter van de Henegauwse kunsttempel is nagenoeg leeg. Al wat je ziet, is een kleine zwarte lijst, aangebracht op een muur in de verte. In de lijst staat het woord 'swap', een term die duidt op het in stilte versluizen van grote sommen geld. Met het werk stelt Motti opnieuw een belangrijke daad, want in plaats van met bestaand of nieuw werk op de proppen te komen, kocht hij met het B.P.S.22-budget een deel van de Italiaanse staatsschuld af. Een druppel op een hete plaat, maar gezien het grote aantal Italianen in Charleroi toch geen vrijblijvende geste. Het inktzwarte 'swap' werd een bescheiden gedenkteken dat niettemin straalt als een kernreactor. Ook het sobere, maar niettemin kernachtige tentoonstellingsconcept getuigt van lef, humor en betrokkenheid. Er is verbluffend weinig te zien, maar zelden werd zo weinig zo doortastend gebracht.

Els Fiers

Onze partners