Expo: No Lemons, No Melon @ S.M.A.K. (Roderik Bösensell)

Het SMAK charmeert met een degelijke selectie van video’s, installaties en tekeningen gemaakt door jong volk.

In het SMAK in Gent kun je momenteel terecht voor niet minder dan acht tentoonstellingen. Johan Grimonprez staat nog altijd op het programma, strepenkunstenaar Daniel Buren is present en er lopen meerdere projecten van individuele kunstenaars. Het meest frisse nummer is niettemin Coming People, de jaarlijkse oogst van talent uit Sint-Lucas en het KASK. De op gelegenheden als dit gebruikelijke jeugdzonden zijn haast nergens te vinden, integendeel: er vallen vruchtbare ideeën te rapen en sommige bijdragen blijken zelfs opvallend matuur.

Erg charmant is No Lemons, No Melon, een schoolproject van Roderik Bösensell (27). In vijf houten kijkkasten tref je een of meerdere geanimeerde filmfragmenten, opgeluisterd met een zorgvuldig gekozen streepje muziek. Bekende acteurs zoals Clint Eastwood, Uma Thurman of Javier Bardem zitten er gevangen in een eindeloze herhaling van hun bekendste expressie of pose. Zo blijft Bardem zijn ontwapenende glimlach herhalen, voert Thurman zonder onderbreking haar dansje uit Pulp Fiction op en kauwt Eastwood met een onveranderlijke verbetenheid op zijn peuk.

Door het iconische filmmateriaal op een dergelijke repetitieve manier in te zetten, wordt duidelijk hoe diep het in onze genen is doorgedrongen en hoezeer het meespeelt in onze perceptie van de werkelijkheid. Een fijne serie, maar Coming People heeft meer in petto.

Omdat de lat in het SMAK hoog ligt, doen we er nog drie werken van nieuw talent bij:

Pieces of Quiet, door Valentijn Goethals en Tim Bryon

Drie televisiepijlers geven middels beeld het geluid weer dat afgespeeld wordt op een vinylplaat. De installatie – die eigenlijk bij een performance hoort – lijkt gemaakt door kunstenaars die al minstens tien jaar aan de slag zijn.

51°03’11.82″N 3°39’18.99″O, door Hanne Van Rompaey

Hanne Van Rompaey maakt grote getekende straatgezichten waaruit de mens vakkundig is weggewerkt. De onheilspellende sfeer en het dwingende dieptegevoel blijven bij.

Zonder Titel, Severine Baert

Een harde knal blijkt afkomstig van een video waarin iemand en voetbal wegtrapt. Niet uniek, maar in de gegeven context wel een efficiënte trigger.

Els Van Steenberghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content