Dots Obsession, Infinity Mirrored Room

In het iconische Dots Obsession, Infinity Mirrored Room (1998) wordt de stip eindeloos weerspiegeld met als resultaat een intense rode wereld die weergeeft wat er in het hoofd van Yayoi Kusama omgaat.

Gezien op: Yayoi Kusama, tot 9/1, Centre Pompidou, Parijs.

Als kind had Yayoi Kusama (82) last van hallucinaties, waarbij ze bijvoorbeeld de rode bloemen van op het tafelkleed in de woonkamer, op het plafond, op de meubels en op haar eigen lichaam zag opduiken. ‘Mijn leven is een stip verloren tussen andere stippen’, meende de Japanse kunstenares, die de patronen als inspiratie voor schilderen en installaties begon te gebruiken. Zo groeide een oeuvre waarin het bolletjespatroon alles infecteerde.

In het iconische Dots Obsession, Infinity Mirrored Room (1998) wordt de stip eindeloos weerspiegeld met als resultaat een intense rode wereld die weergeeft wat er in Kusama’s hoofd omgaat. Op de retrospectieve vind je ook een nachtelijke spiegelkamer waarin de stipjes door lichtjes vervangen zijn, en het haar dus niet zozeer om een waanvoorstelling gaat, maar om de zoektocht naar het Grote Niets of de rust die ze na haar dood hoopt te vinden. Veel aandacht gaat ook naar haar woelige periode in de sixties in New York.

Enkele voorbeelden uit de Kusamamania:

– Eind jaren 60 organiseerde Kusama met veel naakt aangezette happenings. Een ervan was het event bij het standbeeld van Alice in Wonderland in Central Park.

– Niet alleen stippen maken deel uit van Kusama’s universum, ook fallussen eisen hun plek op. Bij voorkeur geeft ze die weer in een wilgroei op zetels, vloeren of een bootje.

– Voor The Moment of Regeneration koos ze voor gestipte tentakels. Als je lang genoeg blijft kijken, zie je ze bijna bewegen.

– De laatste tijd maakt Kusama lijvige rode, blauwe of gele schilderijen. De gelijkenis met Aboriginal Art is treffend.

Els Fiers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content