Cultuureducatie is prioriteit voor cultuur- en jeugdorganisaties

© ABC

Maar liefst 72 procent van de organisaties hebben cultuureducatie opgenomen in hun missie.

Bijna 6 op 10 jeugd- en cultuurorganisaties vinden cultuureducatie een voor hen essentiële opdracht. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Veldtekening cultuureducatie’ dat in het Antwerpse kunstencentrum Villanella aan de sector werd voorgesteld.

De 616 bevraagde organisaties laten zich in het onderzoek positief uit over het snel groeiende aanbod aan cultuureducatie, maar zijn nog vragende partij voor een meer coherent beleidskader vanuit de overheid. Driekwart van het aanbod bestaat uit initiaties zonder noodzakelijke voorkennis, terwijl het bovendien meestal om vrij passieve vormen van educatie gaat.

Bijna een derde van de cultuureducatieve activiteiten van de jeugd- en cultuuorganisaties gebeuren in samenwerking met het onderwijs. Ook overheden stappen steeds vaker mee in het verhaal, maar de organisaties merken toch nog een gebrek aan coherentie in het beleid. Ook binnen de sector zelf zou er nog te weinig sprake zijn van een gezamenlijk ontwikkelde visie.

Allereerste Cultuurprijs

Dat educatie over en door cultuur stilaan een essentiële opdracht is geworden voor de organisaties, blijkt ook uit het feit dat 72 procent van hen cultuureducatie hebben opgenomen in hun missie en 84 procent in het lopende beleids- of meerjarenplan. De sector betreurt wel dat er nog te weinig maatschappelijke aandacht is voor de geleverde inspanningen, zeker in vergelijking met cultuurproducties en -creaties.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het onderzoeksinstituut HIVA-KULeuven in opdracht van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V). Bij de voorstelling ervan kreeg Art Basics for Children (ABC) uit Schaarbeek de allereerste Cultuurprijs voor Cultuureducatie uitgereikt. (Belga/EH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content