Compromisloze kunst centraal op 12e bkSM

07/10/11 om 18:36 - Bijgewerkt om 18:36

Bron: Knack Focus

Zowel Richard Venlet als Gert Verhoeven maken met 'Twin Room' een statement.

Compromisloze kunst centraal op 12e bkSM

© bkSM

Voor de 12e keer slaan het Cultuurcentrum van Strombeek en dat van Mechelen de handen in elkaar voor een nieuwe editie van bkSM. Onder de noemer 'Twin Room' tonen Richard Venlet en Gert Verhoeven op beide locaties hun werk. "Met deze expo maken ze allebei een statement", stelt curator Koen Leemans van CC Mechelen.

"Zowel Richard als Gert laten zien dat ze er nog staan, dat ze nog volop kwispelen met hun staart", vult curator Luk Lambrecht van CC Strombeek aan. "Ze zijn allebei geboren in 1964, hebben via hun lesgeven veel invloed uitgeoefend op een jongere generatie en zijn eigenzinnig. Ze bouwen al 25 jaar consequent en compromisloos aan hun oeuvre."

Hoewel de kunstenaars oorspronkelijk meer samen gingen werken, presenteren ze hun werk uiteindelijk vrij autonoom van elkaar. Net zoals in een twin room, waarbij in een hotelkamer twee aparte bedden staan. Wel gemeenschappelijk is het idee om zelf een tentoonstellingsarchitectuur te creëren en de ruimte dus van al zijn al bestaande, tijdelijke architectuur te ontdoen.

Cafétoog

Zo presenteert Gert Verhoeven zijn werken op vrijstaande houten constructies, die in de Mechelse ruimte De Garage zijn opgesteld. Naast de oude reeks 'Auto Mio' (1998) uit de collectie van het Antwerpse M HKA toont hij de nieuwe serie 'I really love jellies and real jellies love me' (2011). Daarvoor voegde hij aan de bestaande, bijzonder kleurrijke foto's van puddinkjes eigen elementen toe. Net zoals elke kunstenaar 'zijn werk op smaak brengt'.

Verhoeven neemt een bijzonder kritische positie in tegenover de kunstwereld. Zo presenteert hij in het kader van de expo een reeks van elf dunne boekjes, die samen een catalogus vormen. Tegelijk stelt hij het concept in vraag door niet één lijvige catalogus te maken en geen biografie te voorzien. Een reflectie over de som van de delen resulteert in de stelling dat het "geheel onherleidbaar is tot zijn delen".

Bij de ingang van De Garage installeerde Verhoeven drie 'bars'. Een stuk architectuur, draagbalken om aan te hangen of om je voeten op te zetten en een fles whisky roepen het beeld van een cafétoog op. Hij combineert zijn installatie met de fotoreeks 'Station Bars' (2000-2001) van Anne Daems. Daarin portretteerde de fotografe de cafés, en de cafégangers, in de stationsgangen van onder andere Brussel Noord, Brussel Centraal en Mechelen. Intussen zijn de meeste trouwens verdwenen.

Architectuur - sculptuur

Met zijn bijdrage legt Richard Venlet letterlijk de link met het CC van Strombeek. Hij liet het kabinet van Strombeek namelijk op ware grootte - door de muren heen - nabouwen in De Garage. De meermaals terugkomende zeshoekige vorm en het siermetselwerk, uitgevoerd door het bedrijf van kunstliefhebber en bouwondernemer Walter Vanhaerents, vallen daarbij sterk op. Aangezien de Gentse architect Walter Steenhoudt de muren van CC Strombeek gekarteld liet metsen, suggereren ze een soort beweging. Met de gekartelde stenen als scharnierpunten.

In Strombeek werkt Venlet deze idee verder uit door zelf een tijdelijke tentoonstellingsarchitectuur te creëren. Vanuit een spiegelende scharnier, die zowel de ruimte als de bezoekers reflecteert, vertrekken zes gigantische muren van 7,5 meter lang. Meer dan als een soort tijdelijke architectuur ziet Venlet die mobiele wanden als een op zichzelf staande sculptuur.

Privé - publiek

In een van de tussenruimtes staat een tentoonstellingskast, die een zeefdruk herbergt. "In 1992 bouwde ik voor het project Beeldend Buiten in Tielt drie muren van drie galerijen na. Deze tentoonstelling deed me opnieuw aan dat project denken. De witte vlakjes op deze prentbriefkaart geven op schaal de verhouding van die drie muren weer", vertelt Venlet. Ook de affiche met een tekst van Venlet, die later zwart gemaakt is door kunstenaar Willem Oorebeek, stelt het principe van de tentoonstellingsruimte als white cube in vraag.

Nieuw voor deze 'Twin Room' zijn de twee video's, die Venlet zelf liever '(inspiratie)beelden' noemt. Eentje toont de ingang tot de graftombe van de Egyptische architect Kha, die de piramides bouwde, in het Egyptisch museum van Turijn. De andere toont de zogenaamde 'butterfly room' in het appartement van de Italiaanse architect Carlo Mollino in Turijn.

"In de video's toon ik bewust alleen de buitenzijde van deze kleine, intimistische ruimtes, die naar het hiernamaals verwijzen. Het versterkt de geheimzinnigheid. De binnenkant ontdek je in de bijgaande publicaties. In zijn kamer, die lange tijd verborgen bleef, bereidde Mollino - net als de farao's - zijn reis naar het hiernamaals voor. Zowel in Mechelen als in deze installaties speel ik met de verhouding tussen de privéruimte en de publieke ruimte", besluit Venlet.

Elien Haentjens

'Twin Room', tot 27 november in CC Mechelen. In CC Strombeek bestaat de expo uit twee delen: het eerste loopt tot 3 november, het tweede van 25 november tot 15 december. Op 27 november geeft de Belgische directeur van het Londense Tate Modern, Chris Dercon, een lezing in CC Strombeek.

Onze partners