Belgen boven in Nederlands Bonnefantenmuseum

© Bonnefantenmuseum

In de collectiepresentatie ‘The Invisible Colour’ is maar liefst de helft van de kunstenaars Belg. En met de aankoop van een werk van Tuymans kleurt ook de toekomst van het museum Belgisch.

In de collectiepresentatie ‘The Invisible Colour’ is maar liefst de helft van de kunstenaars Belg. En met de aankoop van een werk van Tuymans kleurt ook de toekomst van het museum Belgisch.

Volgens Marcel Duchamp is de titel van een kunstwerk een onzichtbare kleur. Met die stelling ging curator Kristina Dittelova in het Bonnefantenmuseum aan de slag. Ze ging in de collectie op zoek naar werken waarbij de kunstenaar de titel op een bijzondere manier gebruikt.

Zo spreekt bijvoorbeeld Francis Alÿs de toeschouwers met zijn titel rechtstreeks aan. Luc Tuymans gebruikt dan weer meer suggestieve titels, die de toeschouwer aanzetten om in combinatie met het beeld zelf verder te filosoferen.

Aanwinsten

Titels onthullen dus vaak iets over de bedoeling van de kunstenaar. In het geval van Duchamp leidde zijn titel ‘Nu descendant un escalier n° 2’ (1912) zelfs tot verontwaardiging bij de leden van de Salon des Indépendants.

Ze konden het contrast tussen de traditionele beschrijvende titel en het abstracte visuele beeld niet plaatsen. Daardoor dachten ze dat Duchamp de spot wou drijven met de kubistische beweging. En dus weigerden ze zijn werk voor het Salon des Indépendants.

Daarnaast mag het museum zijn collectie uitbreiden met vijf nieuwe aanwinsten. Het gaat om werken van René Daniëls, Robert Mangold, Robert Ryman en … Luc Tuymans. Alles samen kosten ze ongeveer drie miljoen euro. Volgens het museum gaat het dan ook om een mijlpaal in de geschiedenis van het verzamelen in Nederland.

Elien Haentjens

‘The Invisible Colour’, tot 3 oktober 2010 in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content