Knack Focus selecteert de 17 beste interviews van 2017

© Alexander Popelier

De rise & fall van Bonzai Records, Belgiës strafste label

De rise & fall van Bonzai Records, Belgiës strafste label

Geert Zagers - Knack Focus selecteerde de beste interviews van 2017. Een daarvan is de ronduit geschifte reconstructie van de geschiedenis van Bonzai Records: 'Mensen dachten dat ik geen benul had van wat ik aan het doen was omdat ik veel poeder in mijn neus stak. Niet dus.'

Malin-Sarah Gozin en Jonas Govaerts, makers van Tabula Rasa: 'We zijn allebei angsthazen'

Malin-Sarah Gozin en Jonas Govaerts, makers van Tabula Rasa: 'We zijn allebei angsthazen'

Tine Hens - 'We hebben wel een paar mensen zot gemaakt. De componist. De postproductie. De special-effectsploeg.' 'Onszelf?' Malin-Sarah Gozin en Jonas Govaerts, showrunner en coregisseur van Tabula rasa, delen niet alleen een liefde voor horror, maar ook een bijna obsessieve focus op het kleinste detail. 'In dit genre mag je gewoon niets aan het toeval overlaten.'

Thuis bij The National: 'Wij zijn een band die bloedt'

Thuis bij The National: 'Wij zijn een band die bloedt'

Kurt Blondeel - Op visite in de nagelnieuwe plattelandsstudio van The National in upstate New York, waar kikkers brullen, coyotes huilen en zangers die nochtans in LA wonen hardnekkig blijven plakken.

Gilles Coulier kiest het ruime sop: 'Bevergem was plezant, maar mijn hart ligt bij film'

Gilles Coulier kiest het ruime sop: 'Bevergem was plezant, maar mijn hart ligt bij film'

Niels Ruëll - Knack Focus selecteerde de beste interviews van 2017. Een daarvan is het gesprek met regisseur Gilles Coulier, die dit jaar uitstekend debuteerde met Cargo: 'Ik ben zelf een redelijk groene rakker en kreeg een paar keer zwaar tegen mijn tanden. 'Waarom moeten wij inzitten met de vissen als we onze dochters en zonen niet kunnen geven wat ze nodig hebben?''

Tamino: 'Geboren in de woestijn om uiteindelijk op een kameel in Mortsel te belanden? Nee hé, gasten'

Tamino: 'Geboren in de woestijn om uiteindelijk op een kameel in Mortsel te belanden? Nee hé, gasten'

Kristof Dalle - De steile opmars van Tamino-Amir Moharam Fouad (20) moet niet onderdoen voor die van Bazart in 2016. En sinds hij zich met zijn dwingende luistersongs richting eindwinst in De Nieuwe Lichting van Studio Brussel zong, staat er geen maat meer op de Falset van Mortsel. 'Wanneer ik uithaal in Habibi zijn er altijd wel mannen die vreemd opkijken: "Wat is dit? Dit klopt niet!"'

'Hightech? Er gaat niets boven mijn oude Nokia'

'Hightech? Er gaat niets boven mijn oude Nokia'

Michael Ilegems - Knack Focus ging vorig jaar op visite bij Gorillaz-bezieler Damon Albarn in zijn Londense studio. 'Ik in een discotheek? Dat is mijn wereld niet.'

'Ik moet dit uitzweten'

'Ik moet dit uitzweten'

Hij werd gedumpt door Charlize Theron, belandde in een mediastorm na zijn geheime ontmoeting met drugsbaron El Chapo en was de pispaal van Cannes met zijn draak van een oorlogsdrama The Last Face. Sean Penn likt zijn wonden na zijn annus horribilis 2016.

Op stap met Roméo Elvis

Op stap met Roméo Elvis

Roméo Elvis is iets aan het doen wat niemand hem ooit heeft voorgedaan en niemand ooit voor mogelijk had gehouden: Brusselse Franstalige hiphop exporteren naar Vlaanderen. Un phénomène, quoi.

'OOIT WIL IK EEN FILM SPECIAAL VOOR HAAR SCHRIJVEN'

'OOIT WIL IK EEN FILM SPECIAAL VOOR HAAR SCHRIJVEN'

'Ze verloor eerst haar spraak, dan haar waardigheid, dan haar hartenklop.' Voor haar vijfde langspeelfilm ging Hilde Van Mieghem aan de slag met Sprakeloos, Tom Lanoyes elegie voor zijn moeder. Haar dochter Marie Vinck speelt de jonge Josée Verbeke. 'Toen Tom het eerste scenario las, schoot hij in een kramp: "Wat een narcistische nicht!"'

HOE TWEE TWINTIGERS TV-GESCHIEDENIS SCHREVEN

HOE TWEE TWINTIGERS TV-GESCHIEDENIS SCHREVEN

Deze week is het exact twintig jaar geleden dat de laatste aflevering van Schalkse ruiters werd uitgezonden: 2.278.675 kijkers wilden weten of Bert De Graeve zou opduiken als centrale gast. De makers van toen over het ontstaan van het programma, de grootste hype uit de tv-geschiedenis en de meest bekeken Vlaamse uitzending ooit zonder Rode Duivels. 'En ineens was authenticiteit het nieuwe professionalisme.'