Hoe zou het nog zijn met... Steven Spillebeen?

19/09/12 om 19:31 - Bijgewerkt om 19:31

Bron: Knack Focus

De 'rebelse' Steven Spillebeen, beter bekend als 'Spillie', staat in het collectieve geheugen gegrift als de allereerste winnaar van de Vlaamse versie van de beruchte realitysoap Big Brother.

Wie? Steven Spillebeen, Beter bekend als 'Spillie' uit Big Brother
Toen? De 'rebelse' winnaar van de allereerste 'Big Brother', in 2000
Quote? 'Shut you up'
Nu? Succesvolle zakenman in de sector van het financieel en fiscaal advies

Hoe zou het nog zijn met... Steven Spillebeen?

© Belga

Steven Spillebeen is op 17 december 2000 de Vlaamse tv-geschiedenis ingegaan als de eerste winnaar van de beruchte realitysoap Big Brother op de commerciële zender Vtm. Hij was toen 25 jaar. Het toenmalig razendpopulaire programma katapulteerde de vlotte jongen uit Roeselare in één klap tot wereldberoemde burger in Vlaanderen. Hij kreeg er een flinke cheque van vijf miljoen Belgische frank bovenop.

Big Brother, het format bedacht door de bekende tv-producent John de Mol, was van meet af aan een kijkcijferkanon. De oorspronkelijke bedoeling om meer volk naar het kleine broertje van de familiezender te lokken, leidde tot een nooit geziene tv-gekte met kijkcijfers die bij momenten de kaap van een miljoen bereikten. In het programma werden de deelnemers in een huis vlakbij het Vtm-complex in Vilvoorde opgesloten, hermetisch van de buitenwereld afgesloten, en 24 uur per dag door camera's op de voet gevolgd. Het zorgde voor een nieuw genre dat bijzonder fascineerde: reality-tv.

'Wetenschappelijk experiment'
Aan de vooravond van de lancering van de Vlaamse versie van Big Brother had het project al een grote mediastorm doorstaan. Steven Spillebeen zelf wist niet goed aan welk avontuur hij zich mocht verwachten. 'Tien mensen zouden worden opgesloten in een huis en de winnaar gaat met een cheque naar huis. Dat moet een wetenschappelijk experiment zijn of zo', dacht hij toen hij zich inschreef.

Tijdens de kick-off, op 3 september, werden alle kandidaten door de presentatoren Sandy Blanckaert en Walter Grootaers live voorgesteld aan tv-kijkend Vlaanderen. Het waren vooral onwennige gesprekken die de toon voerden. Zoals Sandy tegen Spillebeen net vóór hij Het Huis betrad: 'Ik heb gehoord dat je constant in beweging moet zijn. Hoe ga je dat aanpakken?' Het antwoord: 'Bewegen, hé. Continu bewegen.'

Van diepgravende talks was er ook achter de gesloten deuren weinig sprake. Het was vooral fascinerend te zien hoe Spillebeen en co dagenlang met verveling omgingen en op de koop toe apenstreken uithaalden.

De rebel
Spillie toonde zich naargelang het programma vorderde een gewiekste kandidaat voor de overwinning. Hij was ook diegene die regelmatig durfde dwars te liggen, hetgeen hem het etiket 'de rebel' opleverde. Zo parkeerde hij twee uur lang op het dak van Het Huis toen hij het hele gedoe beu was. Hij moest ook als straf een 'marathon' lopen omdat hij het deurslot van de tuindeur had losgeschroefd. Big Brother had sloten op de buitendeur laten plaatsen zodat niet gecommuniceerd kon worden met de buitenwereld.

Spillie had ook samen met 'bewoner' Geronimo de zogenaamde 'Studio Spillonimo' gecreëerd, met als inzet een pot wax van de buitenwereld af te troggelen.

Big Brother was een kantelmoment in het leven van Steven Spillebeen. Vóór zijn overwinning was hij naar eigen zeggen op zoek naar wat hij écht wilde in het leven. Zelfstandigheid was daarbij een belangrijke factor. Na Big Brother werd hij geleid, als een marionet in handen van een management. 'Ik was de ster die ze zelf gecreëerd hadden, een melkkoe waar geld mee kon worden verdiend.' Dat zorgde voor wrevel.

Telkens hij een aanbieding kreeg, borrelde de rebel in Spillebeen op. 'Ze wilden me laten zingen, films inspreken, acteren, verzamelcd's uitbrengen met mijn naam op, reclame maken voor meubels en bedden.' In tegenstelling tot Betty, zijn collega-'bewoonster', gooide hij ze allemaal in de vuilbak en hield hij het heft in eigen handen. Hij verkoos 'de Steven Spillebeen achter de schermen boven de Spillie op het podium die de clown uithangt'.

Porno & racen

Kort na zijn overwinning werd hij uitgeroepen tot West-Vlaming van het Jaar. Wat later breidde hij op JIMtv een vervolg aan de beruchte 'Studio Spillonimo', samen met Jeroen 'Geronimo' Denaeghel.

In 2001 lanceerde Spillebeen zijn eigen succesvolle kledinglijn 'Rebel', en later de kinderlijn 'Young Rebel'. Maar de financiële crisis deed hem de das om. Hij hield in 2008 definitief uitverkoop, ging weg uit Antwerpen en keerde terug naar Roeselare.

Tussendoor, in 2004, linkte hij zijn 'rebel'-etiket aan een koerierdienst in de transportsector: Rebelexpress, die hij twee jaar later verkocht aan Flyer.eu. Hij bouwde ook een online betaalsysteem voor een shopping platform uit, in 2008, en maakte zijn rentree in de pornowereld door 'adult-materiaal toegankelijker te maken via het internet'.

Spillebeen nam ook enkele keren deel aan de fel gecontesteerde Gumball Race, waarbij - voornamelijk door rijkelui - zo snel mogelijk door Europa via de openbare weg wordt geracet. In 2004 deed hij dat met een gele Hummer H2, een vier ton bewegende terreinwagen. Twee jaar later verkleed als zuster Spillie in een Volkswagenbusje, bouwjaar 1975, dat maximum 80 kilometer per uur haalde.

Succesvolle zakenman

Zoals het een echte celebrity betaamt, schuimt hij ook regelmatig Grote Feestjes in binnen- en buitenland af, waar hij zich graag laat fotograferen in bijzijn van grote namen - denk Paris Hilton, Leonardo diCaprio en Mick Jagger.

De laatste jaren is het vooral de sector van het financieel en fiscaal advies waarin hij hoge toppen scheert. Hij coacht jonge zelfstandigen die een eigen bedrijf willen starten. Met succes.

'I'm the real thing, and nothing but the real one', was de eerste tweet die Spillie vorig jaar de wereld instuurde. Wie weet wat er nog allemaal op zijn to do-lijst staat. (DB)

Onze partners