Hoe zou het nog zijn met… Jacky Ickx?

De liefde voor de Formule 1 verloor de inmiddels 68-jarige Jacky Ickx niet, want zijn passie voor (auto)sport blijft ongemeen groot.

Wie? Jacky Ickx (68)

Toen? De beste Belgische racepiloot met 8 zeges en 25 podiumplaatsen in de F1, zes eindoverwinningen bij de beroemde en beruchte 24 uur van Le Mans. Ook deelnemer en winnaar aan Parijs-Dakar, onder andere in 1983 met zijn vaste navigator Claude Brasseur, een Frans acteur.

Nu? Gepensioneerd, ambassadeur voor de Volkswagengroep, maar veel interesse voor Afrika, waar hij humanitaire acties superviseert.

Quote? “Ik ben veranderd. Soms heb ik het gevoel dat ik nog in een klooster eindig of als een heremiet. Ware het niet dat ik zoveel van het leven hou.”

De liefde voor de Formule 1 verloor de inmiddels 68-jarige Jacky Ickx niet, want zijn passie voor (auto)sport blijft ongemeen groot. Hetgeen de Duitser Sebastian Vettel op zijn 25e presteert met al drie wereldtitels op zijn actief, vindt hij fenomenaal. Maar de Brusselaar zelf blijft vooral een bewonderaar van zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher, ook al omdat hij vele jaren voor Ferrari reed, de droom van elke rijder. Daarom zet Ickx graag Schumi bij het lijstje van kampioenen buiten categorie, zoals Muhammad Ali, Pelé en Eddy Merckx.

Het tekent echter zijn bescheidenheid dat Ickx zichzelf niet schaart bij die rij. Hij plaatst zichzelf niet graag op de voorgrond, dat weet ook zijn dochter Vanina, die zelf aardig overweg kan met wagens en op haar 21e in de autosport stapte. Net als haar zus Larissa beseft ze dat haar vader een uitzonderlijk palmares bij elkaar reed in uiteenlopende takken van de brullende motoren.

Ickx was dus een uitzonderlijk veelzijdig autorijder, het grote voorbeeld voor de paar talenten die ons land later voortbracht. Een man met klasse, die momenteel in Monaco woont met de Burundese zangeres Khadja Nin, die liever niet meer bezig is met het verleden en zijn sportieve successen. Ickx praat graag en liever over de menselijke projecten die hij momenteel realiseert. Dat gebeurt in zijn geliefde continent Afrika, waar hij in Dakar het keerpunt van zijn leven vond, zijn horizon verruimde en door de bestaande armoede heel nederig werd.

Sinds 1989, toen de grote baas van Peugeot hem vroeg waarmee hij onze landgenoot een plezier kon doen, laat hij in het midden van de woestijn waterputten boren. “Een goed autoracer moet twee persoonlijkheden hebben”, beweert hij tot op vandaag. “Eentje voor het dagelijkse leven en een andere zodra hij die raceoverall aantrekt plus zijn helm opzet. Dan moet hij een individualist en egoïst zijn.”

Ondertussen is duidelijk dat die tijd al lang achter de rug is voor Ickx, de man met het grote hart die graag een Belg achter het stuur van een F1-wagen zou zien. Hij is echter een rauwe realist en het door de crisis moeilijk zal zijn voor Stoffel Vandoorne om met een pak sponsors de overstap te maken van de Renault Renault 3.5-categorie naar de koninginneklasse van de autosport.

Frédéric Vanheule

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content