Hoe zou het nog zijn met... de kettingmail?

21/09/12 om 10:45 - Bijgewerkt om 10:45

Bron: Knack Focus

De glorieperiode van de kettingmail lijkt voorbij. Maar in de plaats is iets veel verontrustender gekomen: de haatmail.

Wat? Een mail die aan de ontvanger vraagt om doorgestuurd te worden

Toen? Een overspoeling van je mailbox

Quote? "Stuur dit door naar zoveel mogelijk mensen, iedereen moet dit weten"

Nu? De kettingmail wordt steeds minder verstuurd, terwijl de haatmail aan een tweede leven begint.

Hoe zou het nog zijn met... de kettingmail?

Herinnert u zich nog de laatste keer geweend hebt na het lezen van een e-mail met een verhaal over een ongeneeslijk ziek kind? Dankzij een spamfilter, bevinden die momenten zich in een ver verleden.

Nu zelfs het mailverkeer via sociale media gebeurt, worden er steeds minder e-mails verstuurd. Een daling van het aantal e-mails, zorgt ook voor een daling van het aantal kettingmails en spam. De auteurs van kettingmails hebben bovendien ook hun actieterrein naar de sociale media verplaatst.

Virale marketing

"Niet elke spam is een kettingmail en niet elke kettingmail is spam", zegt Jan Decorte, voormalig lid van SpamSquad, een Belgische infosite. "Een kettingmail voor ons is een mail die aan de ontvanger vraagt om doorgestuurd te worden. Op die manier proberen sommige afzenders aan virale marketing te doen, reclame via het publiek zelf", klinkt het. "Virale marketing op zich is niet verboden - en dus geen spam - als deze gebeurt binnen de perken opgelegd door de wet".

"Spam en kettingmails verliezen belang omwille van twee redenen", aldus Decorte. Ten eerste zijn er betere spamfilters dan vroeger die bedrijven en particulieren in staat stellen op een gebruiksvriendelijke manier en tegen een redelijke prijs hun inbox beter te beheren waardoor spam vaak gewoon geblokkeerd wordt. Ten tweede is de internetgebruiker ook veel volwassener geworden en heeft hij met het medium leren omgaan. Spam is nooit echt een Belgisch of Europees probleem geweest omdat de meeste mails van overzee komen."

Haatboodschappen

"Er vindt een stabilisering van het aantal kettingmails plaats", zegt Eef Peeters van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Desondanks houdt één bepaald soort kettingmail zich wel staande: de haatmail. Sinds 2007 stijgt het aantal meldingen over haat en geweld die het Centrum binnenkrijgt. Een melding op drie kwam er na het ontvangen van een haatmail. De onderwerpen zijn niet altijd zo positief. Het clichébeeld dat vaak optreedt is dat van de migrant die komt profiteren van het systeem en dat je het moet doorsturen zodat iedereen weet krijgt van corrupte praktijken.

Bijvoorbeeld: "Te weten gekomen via een OCMW medewerkster. Nieuwen truuk van onze nieuwste Belgen ... Geboorte van een kind zonder dokter erbij (een andere man mag diens vrouw niet aanraken volgens Allah). Dokter laten komen voor vaststelling van de geboorte. Naam van het kind: Mohammed. Een uur daarna wordt de kleine verplaatst naar een ander gezin in een andere gemeente. Zelfde scenario. Nu heet de kleine: Mustapha. Een uur daarna wordt de kleine elders nog eens aangegeven als de kleine Rachid, enz... Ze hebben van één kind dus meerdere officiele geboorteaktes waarmee ze evenveel geboortepremies, kindergeld, studiebeurs enzo opstrijken. En als ze echt schoolplichtig worden, zijn ze met de noorderzon verdwenen... Ondertussen betalen wij dit alles met ons belastingsgeld!! Bedankt apenland! Bedankt Madame Non... PS en SP.a, Groen en ecolo!"

FWD: Nieuwen truuk van nieuwste Belgen (bron: diversiteit.be)

Het Centrum blijft dus echter wel alert wanneer het om haatmails gaat. Door de ervaring die ze gedurende de jaren hebben opgebouwd, bezitten ze over een eigen methodologie, een wapen in hun strijd voor een discriminatievrije wereld.

Wanneer er een kettingbrief gemeld wordt via het daarvoor bestaande formulier, treed het centrum in actie. Ze proberen de boodschap te ontrafelen en de onwaarheden aan te tonen. Vervolgens publiceren ze de analyse en vragen ze aan de melder om die terug naar afzender te sturen zodat ook zij weet hebben dat er actie werd ondernomen.

De boodschap aan de ontvangers van kettingmails klinkt dus duidelijk: "Wat er ook in de e-mail staat, eerst melden, dan terugsturen, maar zeker en vast niet doorsturen. Op die manier help je zelf mee aan het uitsterven van de kettingmail", raadt Eef Peeters van het Centrum aan. (CS)

Onze partners