'We moeten racisme frontaal aanpakken': Kathryn Bigelow over de bloedige summer of love van Detroit

10/10/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 11/10/17 om 11:47
Uit Knack Focus van 11/10/17

Voor de derde keer op rij stelt Kathryn Bigelow haar talent voor intense cinema ten dienste van een film met journalistieke inslag. In Detroit reconstrueert ze hoe politiebrutaliteit en racisme in 1967 drie zwarte jongemannen de dood injoegen. Elke gelijkenis met recente gebeurtenissen is allesbehalve toeval. 'Ik wil je niet onder druk zetten, maar de toekomst ligt in jouw handen.'

Ze zit kaarsrecht aan een tafel. Ze spreekt rustig en zacht, goed wetend dat dat volstaat om gehoord te worden, én ze lijkt een minzaam lachje klaar te hebben om je te troosten als je even in je redeneringen verdwaalt. Kathryn Bigelow (65) zou zo kunnen doorgaan voor een professor semiotiek of kunstgeschiedenis die examens afneemt. Gelukkig hoef ik niet uit te leggen waarin Roland Barthes afwijkt van Charles Sanders Peirce. Ik mag zelf de vragen stellen. Bigelow is dankzij The Hurt Locker (2008) de eerste en enige vrouw met een Oscar voor beste regie op het dressoir en wil het graag hebben over haar nieuwe film: Detroit, een erg benauwende en confronterende reconstructie van racistisch politiegeweld dat vijftig jaar geleden het leven kostte aan drie zwarte jongemannen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners