Venetië 2010: Review: The Town

Ben Affleck bevestigt zijn regietalent met een potente misdaadthriller uit de white thrash wijken van Boston.

Ben Affleck met Ben Affleck, Rebecca Hall, Jeremy Renner, Jon Hamm, Chris Cooper

MEAN STREETS
Wat doe je als A-Lister als je begint te grossieren in flops en Razzie Awards? En wanneer je na een beloftevolle carrièrestart de pispaal van Tinseltown dreigt te worden? In het geval van Ben Affleck luidt het antwoord: jezelf omscholen tot karakteracteur en ook al eens achter de camera plaats nemen. Op die manier wist Affleck drie jaar terug zowel vriend als vijand te verrassen met zijn regiedebuut Gone Baby Gone, een verfilming van de neonoirroman van Dennis Lehane.
‘Dat proeft naar meer’, moet Affleck daarom hebben gedacht en dus keerde hij voor zijn tweede langspeler The Town terug naar de mean streets van zijn geboortestad Boston die net als in Gone Baby Gone een hoofdrol toebedeeld krijgen. Te midden de groezelige bars en dito flats van de Ierse wijk Charlestown maken we ginds kennis met Doug MacRay (Affleck zelve) die het dieven van zijn vader en grootvader heeft geleerd.

Gezien criminaliteit in Charlestown een carrièreoptie als een andere is, blijkt een bank overvallen voor MacRay en zijn jeugdvrienden dan ook business as usual. Daar komt echter verandering in wanneer hij tegen beter weten in een relatie begint met één van zijn slachtoffers, de sexy bankbediende Claire (Rebecca Hall). Dat die laatste geen weet heeft van zijn criminele bestaan – tijdens de overvallen dragen MacRay en co tenslotte maskers – maakt hun liasion er evenwel niet makkelijker op. Toch laat hij zich pushen om nog één laatste, spectaculaire heist te plegen om daarna met Claire hopelijk een braaf burgerleventje te kunnen beginnen.

Dat één en ander niet loopt zoals gepland kun je, zoals de noircanon dat nu eenmaal dicteert, op voorhand voorspellen. Net als in Gone Baby Gone graait Affleck dan ook gretig uit de clichétrommel, terwijl hijzelf weliswaar degelijk acteert maar meermaals dreigt weggespeeld te worden door zowel Rebecca Hall als Jeremy Renner, die als zijn sidekick nog eens zijn explosieve persona uit The Hurt Locker bovenhaalt. Bovendien heeft Affleck de neiging om een volledige jaargang van The Wire samen te proppen tot een netjes afgetrimde heist movie van twee uur waardoor de subplots over sociale desintegratie, schuldbesef en het failliet van de Amerikaanse Droom nogal magertjes uitvallen.

Dat Affleck in de States nu al wordt ingehaald als de erfgenaam van misdaadmeesters als Martin Scorsese (The Departed) en Michael Mann (Heat) is met andere woorden schromelijk overdreven. Toch weet hij zijn generische misdaadthriller wel degelijk een ziel in te blazen, viriele actie te koppelen aan psychologie en al doende nog eens een onderhoudende en ambitieuze genrefilm af te leveren die niet enkel mikt op kids die in de multiplexen tot Pavlovhondjes werden gedrild.

Ben Affleck als de heiland van de volwassen Hollywoodfilm? In het leven kan het duidelijk verkeren. (Dave Mestdach)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content