Typisch Wes Anderson: 10 kenmerken in trailer The Grand Budapest Hotel

© Facebook

Tot grote vreugde van menig Wes Anderson-fan werden de filmposter en trailer voor The Grand Budapest Hotel recent vrijgegeven. Zoals te verwachten viel, neemt de Amerikaanse regisseur ons opnieuw mee naar zijn typische Andersoniaanse universum vol quirky comedy en excentrieke personages.

The Grand Budapest Hotel vertelt het verhaal van Gustave H., de cougar-minnende conciërge van het hotel in de titel, en zijn jonge protegé Zero Moustafa. De vrienden geraken betrokken bij een kunstroof en de moord op een van de hotelgasten waar Gustave het bed mee deelde. Ralph Fiennes werd gecast als de charismatische conciërge en de vrijwel onbekende Tony Revolori kruipt in de huid van de portier Zero.

Hoewel Wes Anderson al heel wat kritiek te verduren kreeg naar aanleiding van zijn steeds terugkerende stijl is de Amerikaanse regisseur niet van plan plots radicaal te veranderen. Als de Nouvelle Vague-regisseurs – waar hij overigens erg naar opkijkt – mochten vasthouden aan hun signatuurstijl, waarom hij dan niet?

‘Mijn natuurlijk handschrift is netjes, net zoals mijn persoonlijkheid,’ legt Anderson uit. ‘Mijzelf herhalen is niet iets waar ik bewust over nadenk. Ik denk gewoon iedere keer na over de specifieke wereld van de film waar ik aan werk,’ aldus de regisseur over zijn aanpak.

Voor zij die de Anderson-touch wel zien, maar er nog niet de vinger op kunnen leggen, sommen wij tien typische kenmerken van de regisseur op die ook in de trailer van zijn nieuwste prent te zien zijn.

1. Loyale cast Wes Anderson is erg trouw aan zijn acteurs en vice versa. Hij slaagt er telkens in om een sterrencast bijeen te krijgen die staat te trappelen om met hem samen te werken. Ook nu tellen we alweer heel wat bekende gezichten in de trailer. Zo mogen we Edward Norton, Adrien Brody, Bill Murray, Jason Schwartzman en Owen Wilson ondertussen tot Anderson anciens rekenen. Voorts wist de regisseur ook nog Léa Seydoux, Tilda Swinton, Willem Dafoe, Jude Law en Harvey Keitel te strikken.

2. Misfits en excentriekelingen
Het duo Gustave H. en zijn loyale lobby-boy zijn op z’n minst een bizar duo te noemen. Ook hier niets nieuws onder de zon. Anderson stopt zijn films vol met halve gekken, verloren zielen en immorele excentriekelingen. De combinatie van een oudere man in de rol van leermeester en een jongere protegé is iets dat we sinds Rushmore ook steeds zien terugkeren in de films van de Amerikaanse regisseur.

3. Cartoonesk
Wes Anderson is de meester van – om even met een obscure term te zwaaien – het planimetrische shot. In mensentaal houdt dat in dat zijn beelden afgevlakt worden zoals in een cartoon of mugshot. De personages worden getoond in profiel, met hun rug naar ons of recht naar voren kijkend. De scènes waarin hij deze techniek gebruikt, zijn extreem gestileerd en vaak erg symmetrisch. Wanneer er meerdere personages in beeld staan, worden ze naast elkaar geplaatst of in parallelle rijen. Vergelijk maar eens opstellingen in South Park of Peanuts met die in films van Wes Anderson en wees verbaasd over de gelijkenissen.

4. Deadpan comedy
De cartooneske shots in Andersons films leiden onvermijdelijk tot deadpan comedy. Probeer maar eens te tellen hoeveel conversaties of monologen er in Andersons films op een vrijwel emotieloze of droge toon worden uitgesproken. Ik kan u nu al zeggen dat twee handen niet voldoende zijn om de tel bij te houden.

5. Artificiële set Anderson houdt van theatraliteit en precisiewerk. Zijn sets lijken dan ook altijd sterk op diorama’s, tableaus of theaterdecors. Ook nu ziet het hotel allesbehalve echt uit. The Grand Budapest Hotel heeft heel wat weg van het bordspel Cluedo: wie heeft het gedaan met welk moordwapen en waar? We zien dit ook terugkeren in de scenografie van de prent die gelijkenissen vertoont met een pop-up-boek of ouderwets spel. Het voordeel van zulke artificiële sets is dat er nagedacht kan worden over ieder detail. Het is dan ook de moeite waard om uw ogen de kost te geven tijdens de scènes waarin de omgeving wordt getoond. Als u trouwens in de war bent over de locatie kan u altijd op zoek gaan naar naamplaatjes en borden waarop te lezen valt waar de personages zich bevinden. Hoe chaotisch de avonturen van de protagonisten soms ook zijn, Andersons sets zijn immer ordelijk en tot in de puntjes gestileerd.

6. Jeugdig enthousiasme en verliefdheid In iedere film van Wes Anderson duiken er kinderen of adolescenten op die met hun onschuldige, soms aandoenlijk naïeve manier naar de wereld kijken. Net zoals in zijn vorige film Moonrise Kingdom volgen we een ontluikende verliefdheid tussen twee jonge pubers. Het schattige koppeltje wordt deze keer vertolkt door Tony Revolori en Saoirse Ronan.


7. Gesatureerd kleurenpallet Of er nu iemand dood neervalt of diep ongelukkig in het ijle staart, de wereld van Anderson is altijd vrolijk en fel. Dat komt door de gesatureerde kleuren die ook deze keer het verhaal een kinderlijke vrolijkheid geven. De warme, gesatureerde kleuren doen denken aan een fantasiewereld of tekeningen in een kinderboek. Ze maken het heel moeilijk om je als kijker niet welkom te voelen in het Anderson-universum.

8. Retro en nostalgie
In The Grand Budapest Hotel neemt de regisseur ons mee naar de periode tussen de twee Wereldoorlogen. Het speelt zich dus letterlijk in het verleden af, net zoals zijn vorige prent Moonrise Kingdom. Maar ook zonder deze tijdsaanduiding hebben zijn films een erg nostalgische sfeer. Zelfs als Wes Anderson zijn verhaal in 2085 zou laten afspelen, zou hij erin slagen een retrotoets aan zijn film te geven.

9. Kolderieke kostuums

Aansluitend bij de cartooneske stijl dragen Andersons personages vrijwel altijd een kostuum of zeer gelijkaardige kledij gedurende het verhaal. Zero draagt zijn lobby boy-pak, Gustave zijn conciërge-outfit en ook de overige personages hullen zich in hun hoogstpersoonlijke kostuum. Net zoals in tekenfilms zijn Andersons personages vergroeid met hun outfit en vertelt hun kleding ons iets over hun persoonlijkheid.

10. Schitterende soundtrack

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Heel vaak maakt of kraakt de soundtrack een film. Anderson besteedt dan ook heel veel aandacht aan de muziek in zijn werk. Voor The Grand Budapest Hotel ging hij opnieuw in zee met Alexandre Desplat die ook de soundtrack van Fantastic Mr Fox en Moonrise Kingdom verzorgde. Net zoals Mark Mothersbaugh, die andere componist waar Anderson vaak mee samenwerkt, slaagt Desplat erin om de perfecte soundtrack te bedenken bij het Anderson-universum.

Lotte Philipsen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content