In Cannes is het altijd wat. Te veel bloot, te weinig schandaal. Te veel sterren op de rode loper, te weinig vrouwen in de selectie. Is het festival nu te elitair of te populair? Mag het vrouwen verplichten om op naaldhakken te lopen? Moet het Lars von Trier buitengooien als hij slechte grappen over Hitler maakt, of Netflix omdat de streamingdienst zijn films geen bioscooprelease gunt? De recentste discussie gaat over het idee om de films niet langer uren voor de galavoorstelling aan de pers te laten zien. Zo hoopt festivaldirecteur Thierry Frémaux te voorkomen dat sterren op de rode loper moeten paraderen terwijl heel de wereld al gelezen heeft dat hun film een flop is. Het overkwam Sean Penn en Charlize Theron in 2016 met The Last Farce, excuus: The Last Face. 'Gaat het over de polemiek om de persvisies?' vraag ik Frémaux terwijl hij vlak voor de start van het interview fronsend berichten leest op een smartphone én een dumbphone.
...
Thierry Frémaux, de festivaldirecteur die niet over Cannes wil praten (maar het toch doet)
Tussen droom en Gouden Palm staat Thierry Frémaux. Hij beslist welke films te zien zijn op het festival van Cannes. Dezer dagen is hij even geen selectieheer, wel de promotor van een compilatie van de films van zij die cinema hebben uitgevonden: de broers Lumière. 'Ik háát het idee dat alles alsmaar móét veranderen.'
Verder lezen?
Lees elke maand gratis 3 artikelen
Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of
Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack
Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee
×
Verder lezen?
Lees elke maand gratis 3 artikelen
Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of
Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack
Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee