The Housemaid: meesterlijke Koreaanse thriller

23/10/10 om 15:10 - Bijgewerkt om 15:10

Bron: Knack Focus

De Koreaanse regisseur Im Sang-soo stopt de gelijknamige klassieker in een eigentijds jasje en maakt er een magistrale genrethriller van.

The Housemaid: meesterlijke Koreaanse thriller

Van de intense wraaktragedie 'Oldboy' over de inventieve serialkiller 'The Chaser' tot het intrigerende politiedrama 'Memories of Murder': het zijn maar enkele voorbeelden van de (min of meer) recente films die de kracht van de boomende Koreaanse cinematografie te kijk zetten.

'The Housemaid' hoeft zeker niet onder te doen voor al die voorgangers. Jeon De-Yeon, de gerennomeerde Koreaanse actrice die in 2007 de prijs voor beste actrice in Cannes wegkaapte, speelt een aantrekkelijke jonge poetsvrouw die door een rijke advocaat en diens zwangere vrouw in dienst wordt genomen om op het huis en hun kleine dochtertje te passen. Aanvankelijk wordt ze met respect behandeld, totdat er ten huize een seksueel schandaal uitbreekt.

Alles aan 'The Housemaid' is piekfijn in orde: van het uitgekiende scenario tot de esthetiserende vormgeving - waarin de camera elegant door de klinische kamers van het huis glijdt - tot de knappe acteerprestaties (om nog maar te zwijgen van de inventief in beeld gebrachte vrijscène). 'The Housemaid' laat zich in de eerste plaats bekijken als een erothische thriller maar Sang-Soo is niet vreemd van enige maatschappijkritiek. Zo neemt hij ongegeneerd de in weelde badende upperclass bourgeoisie met hun perverse en malafide trekjes in de zeik.

De grand guignole-finale is misschien wat over the top en de epiloog blijft quasi onverklaard alsook sommige motieven van de personages. Desalniettemin is 'The Housemaid' van het betere, zoniet het béste filmwerk dat wij gezien hebben op dit Filmfestival. Sang-Soo bevestigt dat je voor het meest interessante en uitdagende filmwerk nog altijd goed zit bij de Koreanen. Een originele en spannende oefening in suspense en stijl.

Andreas Ilegems

Onze partners