Terrence Malick: zijn tijd vooruit of zijn piek voorbij?

11/07/17 om 15:56 - Bijgewerkt op 13/07/17 om 10:22
Uit Knack Focus van 12/07/17

Hij staat te boek als de dichter, de filosoof, de mysticus van de Amerikaanse cinema, maar nu zijn output toeneemt, zwelt de kritiek aan en verdampt de mythe. Is Terrence Malick, maker van de lyrische klassiekers Badlands en Days of Heaven én het nieuwe muzikale drama Song to Song, zijn mojo kwijt?

'Help me. I have a condition. I can't be left alone', kreunt Michael Fassbender in Song to Song, de achtste langspeler van Terrence Malick. In de rol van een gehaaide muziekproducent hoopt hij daarmee rockchick Rooney Mara binnen te doen, maar zijn ontboezeming had evengoed van de regisseur van de film zelf kunnen komen. Na een hiaat van maar liefst twintig jaar maakte Terrence Malick in 1998 totaal onverwacht een comeback met het poëtische oorlogsepos The Thin Red Line, losjes gebaseerd op de roman van James Jones. Nog miraculeuzer: het was een verrijzenis die bijna evenveel monden deed openvallen als toen zijn eerste twee prachtfilms op het witte doek werden geopenbaard: Badlands (1973) en Days of Heaven (1978).
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners