Sympathie voor Skolimowski

De Poolse beeldenstormer Jerzy Skolimowski mag dan nooit de bekendheid hebben genoten van zijn land- en studiegenoot Roman Polanski, ook zijn oeuvre is beslist het ontdekken waard. Vijf sleutelfilms op een rij.

Le Départ (1967) Skolimowski’s eerste buitenlandse project – nog voor hij uit Polen werd verbannen – is deze satire op het westerse materialisme, met nouvelle-vague-icoon Jean-Pierre Leaud als would-be racepiloot. Skolimowski draaide de film in België met Belgisch geld en won er in Berlijn de Gouden Beer mee. Best vreemd: zelf sprak hij geen woord Frans en is hij de luchtige toon altijd blijven hekelen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Deep End (1970) De vijftienjarige Mike klust bij in het lokale zwembad, raakt obsessief verliefd op zijn oudere collega Susan en doet er alles aan om haar relatie met haar verloofde te saboteren. Dat is de premisse van dit losse opgroeidrama, dat met zijn seksuele teneur, improvisatorische stijl en muziek van Can en Cat Stevens tot een cultklassieker uitgroeide.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

The Shout (1978) In dit Britse huiverdrama naar een verhaal van Robert Graves incarneert Alan Bates een psychiatrische patiënt die tijdens een cricketmatch een verhaal over een componist (John Hurt) en een dodelijke kreet vertelt, meteen het begin van een reeks misleidende flashbacks. Een proto-lynchiaanse mindfuck over waan en werkelijkheid, in Cannes bekroond met de Speciale Juryprijs.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Hands Up! (1967/1981) De vierde titel uit Skolimowski’s zogeheten Poolse sextet – een reeks van zes autobiografische films – is dit sterk politiek gekleurde en performanceachtige psycho-drama over de reünie van enkele ex-studenten. Skolimowski draaide Hands Up! in 1967 – nog voor de Praagse lente – als een bewuste provocatie tegen het communisme, maar kon het meteen verboden en daarna verknipte resultaat pas in 1981 voor het eerst weer in Polen tonen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Moonlighting (1982) Deel vijf van Skolimowski’s Poolse sextet en zijn meest succesvolle film is deze dubbelzinnige mijmering over vier illegale Polen die in Londen een huis komen renoveren. Een scherp geobserveerde, subtiel allegorische en wrang komische mix van frustratie, ontgoocheling en kleine diefstal. Jeremy Irons is de Poolse voorman die van op een afstand het economische en politieke failliet van zijn vaderland gadeslaat.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dave Mestdach

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content