Sterrenregen in Deauville

Ongeveer tegelijkertijd met het Filmfestival van Venetië. Uitsluitend Amerikaanse producties. En een acuut gebrek aan grote namen. Een beste reputatie geniet het Festival du Cinéma Américan de Deauville niet meteen. Toch vallen er in de Normandische badstad elk jaar enkele onbekende schatten te ontdekken en fonkelende sterren te ontmoeten.

Ongeveer tegelijkertijd met het Filmfestival van Venetië. Uitsluitend Amerikaanse producties. En een acuut gebrek aan grote namen. Een beste reputatie geniet het Festival du Cinéma Américan de Deauville niet meteen. Toch vallen er in de Normandische badstad elk jaar enkele onbekende schatten te ontdekken en fonkelende sterren te ontmoeten.

Dat blijkt tijdens de 37ste editie niet anders. Hoewel het festival nog geen 24 uur bezig is, mochten we reeds op audiëntie bij legendarische Hollywoodfiguren Shirley MacLaine en Francis Ford Coppola.

De inmiddels 77-jarige actrice – die in 1955 haar filmdebuut maakte in Hitchcockklassieker The Trouble with Harry en in 1983 een Oscar won voor Terms of Endearment – maakte een bijzonder levendige indruk. Plastische chirurgen hebben haar duidelijk nog niet mogen aanraken en de persverantwoordelijke werd meermaals wandelen gestuurd toen hij ons gesprek wou beëindigen.

‘Ik heb niets met het nieuwe Hollywood’, verzuchte de Irma La Douche-ster toen we haar vroegen waarom ze nog zelden op het witte scherm te zien is. ‘Al die speciale effecten-vehikels zeggen me niets. Doe mij maar de goeie, oude tijd toen we nog films draaiden met een paar miljoen dollar en een opnameperiode van amper 30 dagen.’

Toch heeft de actrice Tinseltown nog niet helemaal de rug toegekeerd: ‘Binnenkort kan je me bezig zien in Bernie, de nieuwe film van Richard Linklater met Jack Black en

Matthew McConaughey in de belangrijkste rollen. Bovendien mogen toptalenten als Steven Soderbergh en David Fincher me altijd opbellen.’

Ook de regisseur van onvergetelijke klassiekers als The Godfather-trilogie en Apocalypse Now schipperde tijdens ons gesprek tussen heden en verleden. Over zijn op stapel staande project Twixt vertelde hij: ‘Het gaat om een Edgar Allen Poe-achtig spookverhaal. De titel is een antiek Engels woord dat ’tussen’ betekent. Het relaas speelt zich dan ook af in de schemerzone tussen droom en werkelijkheid.’

Toen de meester-cineast gevraagd werd of samenwerken met Marlon Brando echt zo moeilijk was, volgde een lofzang op de Mutiny on the Bounty-acteur: ‘Brando kon inderdaad knap lastig zijn. Dat nam ik er echter met alle plezier bij. Ik keek al en jaar dag naar hem op. Daarenboven wist ik dat zijn eigenaardig gedrag meestal tot de beste vertolkingen leidde.’

Morgen meer!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content