Review: Tournée

In zijn derde langspeler als regisseur brengt de Franse acteur Mathieu Amalric (buiten la douce France vooral vooral bekend als de James Bond-nemesis uit Quantum of Solace) onverholen hommage aan John Cassavetes,

In zijn derde langspeler als regisseur brengt de Franse acteur Mathieu Amalric (buiten la douce France vooral vooral bekend als de James Bond-nemesis uit Quantum of Solace) onverholen hommage aan John Cassavetes, tot nader order de peetvader aller filmende acteurs. Zo zet Amalric in Tourneé, een on-the-roadverhaal over een stel Amerikaanse stipteaseuses in Frankrijk, zelf een goedhartige maar armlastige tweederangsimpressario neer die welhaast het jongere broertje lijkt van Ben Gazzarra’s personage uit Cassavetes’ noirdrama The Killing of a Chinese Bookie. Ook de pseudo-slordige en véritéachtige cameravoering is trouwens vintage Cassavetes, terwijl je Amalric en zijn strippende cast – burleske danseressen uit de traditie van Bettie Page – zichtbaar lol ziet beleven aan hun semi-improvisatorische avonturen langs Franse cabaretclubs, theaters en hotels. Alleen jammer dat Amalric tussen de pikante fun en spontane observaties uit de marge van de kunstwereld pardoes vergeten is er een echt verhaal bij te verzinnen, zodat men zich finaal moet tevreden stellen met een reeks vignettes rond een een sympathieke maar onverbeterlijke showbizz fuck-up die van zijn wulpse troep zijn Ersatzfamilie heeft gemaakt. Een welgemeend eresaluut aan Cassavetes, alleen niet zo half goed, geïnspireerd of krachtig als de independent-godfather himself.

De trailer van Tournée: