Recensie 'The Counselor'

13/11/13 om 10:15 - Bijgewerkt om 10:15

Bron: Knack Focus

Het actiedrama van Ridley Scott - naar het originele filmscenario van Cormac McCarthy - is een in sulfer gedrenkte melange van Traffic, Kiss Me Deadly, Raymond Chandler en een bloederige versie van Dallas.

The Counselor *** Ridley Scott met Michael Fassbender, Cameron Diaz, Brad Pitt

In deze nieuwe samenwerking met Ridley Scott (met Cameron Diaz, Brad Pitt, Penelope Cruz en Javier Barden) speelt Fassbender een naamloze advocaat die zich met drugkartels inlaat. Vanaf 13 november in de bioscoop.

In de States werd dit actiedrama naar het eerste, originele filmscenario van Cormac McCarthy door de critici alvast Bonnie & Clyde-gewijs doorzeefd. Maar hoe grotesk, ontbeend, rommelig en zelfgenoegzaam dit B-verhaal over de nare gevolgen van een fout gelopen drugsdeal ook moge zijn: er hangt tegelijk vlees aan, McCarthy's dialogen zitten vol jus en nog meer venijn, het plaagt en intrigeert en Ridley Scott houdt zijn camera tenminste voor één keer in bedwang.

Net als No Country for Old Men - nog steeds de beste McCarthy-adaptatie - speelt ook deze cynische fabel zich af langs de Texaans-Mexicaanse grens; al passeert de naamloze advocaat die zich met drugkartels inlaat (Fassbender) ook even langs Chicago, Amsterdam, Juarez en Boise, Idaho. Dat doet dit tot cultstatus gedoemde curiosum aanzwellen tot een in sulfer gedrenkte melange van Traffic, Kiss Me Deadly, Raymond Chandler en een bloederige, demente versie van de tv-soap Dallas begot, met drugskoning Bardem die uit een Coen-pastiche lijkt ontsnapt, Brad Pitt als dealer met cowboyhoed en eeuwige grijns op en sexy beast Cameron Diaz die voze dingen doet met motorkappen en voorruiten. Raaarrrrr.

Dave Mestdach

Onze partners