Pionier van de animatiefilm heeft nieuwe overzichtstentoonstelling in Zebrastraat

© gf

De tentoonstelling ‘De wereld van Raoul Servais: vroeger – nu – straks’ belicht de indrukwekkende carrière van de gevierde animatiekunstenaar.

De in Oostende geboren Raoul Servais (1928°) studeerde toegepaste kunsten aan het Gentse KASK (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten). In de jaren ’50 van vorige eeuw wordt hij de medewerker van kunstschilder René Magritte en cineast Henri Stock. Servais helpt mee aan de uitvoering van enkele monumentale schilderijen (waaronder ‘Le Domaine Enchanté’), is de stichter van het eerste officieel onderricht in de animatiefilm van Europa en erelid van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten in België.

De inmiddels 87-jarige Servais is het meest gelauwerd om zijn kortfilms. Hij was overigens de eerste Vlaming die de grote prijs voor beste short feature wegkaapte op het Filmfestival van Venetië. ‘Harpya’ (1979) werd bekroond met de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes.

De interationale filmkritiek rangschikte de prent ondertussen als één van de vijftien belangrijkste animatiefilms aller tijden.

Wie de nieuwe overzichtstentoonstelling ‘De wereld van Raoul Servais’ bezoekt, maakt een wandeling doorheen het fantastische oeuvre van deze reus van de Belgische animatiefilm. De expo werd speciaal op touw gezet naar aanleiding van zijn jongste kortfilm ‘Tank’, die werd voorgesteld op het Film Fest Gent. ‘Tank’ is geïnspireerd op een gedicht van de Franse pacifist Pierre-Jean Jouve, dat een nieuwe oorlogsmachine beschrijft die in september 1916 werd ingezet door de Britse troepen tegen de Duitse vijand. Servais ziet de zes minuten durende kortfilm als een vrije interpretatie van die slag aan de Sonne, die het leed zowel toont vanuit het standpunt van de soldaten in de loopgraven, alsook bij de bemanning van de voertuigen.

De expo is opgebouwd rond de belangrijkste thema’s in Servais’ werk. Ze toont zowel schetsen als voorbereidende studies uit de beginperiode van Servais, als zijn recentere creaties (de enige langspeelfilm ‘Taxandria’ bijvoorbeeld of het prachtige ‘Nachtvlinders’, waarvoor drie doeken van Paul Delvaux aan de basis lagen). De kubistische stijl van Servais gaat langzaam wijken voor andere technieken en het experimentele gebruik van kleur – wat zich het meest manifesteert bij de totstandkoming van ‘Harpya’. De verschillende stappen van het animatieproces worden mooi geïllustreerd aan de hand van voorbeelden uit ‘Goldframe’ (1969) en ‘To Speak or Not to Speak’ (1970). De eerste verdieping wordt grotendeels gewijd aan de minutieuze voorbereiding die vooraf ging aan het vierdelige TV-filmproject ‘Duiven’, dat handelt over de traumatische ervaringen van de soldaten aan het front tijdens de Grote Oorlog. De andere helft van de zaal beslaat de chronologie van Servais’ loopbaan – in het kader van een grote retrospectieve uit 1999, op aanvraag van het Musée-Château in Annecy. ‘De wereld van Raoul Servais’ besteed ook aandacht aan de afdeling animatiefilm van het KASK en het kinderatelier Waf!, een initiatief van het Fonds Raoul Servais. De tentoonstelling wordt aangevuld met een doorlopende screening van ‘Tank’ en een presentatie van de voornaamste kortfilms. (DVB)

Expo ‘De wereld van Raoul Servais: vroeger – nu – straks’

curatoren: Rudy Turkovics en Jacques Dubrulle

organisatie: vzw Fonds Raoul Servais

van 15/10 tot en met 8/11/2015 – Zebrastraat 32, 9000 Gent

open: van dinsdag tot zondag 13u-18u.

(uitzonderlijk open op maandag 19 okt / gesloten op dinsdag 27 okt)

info: www.zebrastraat.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content