Oscars: De pronostiek van Ward Verrijcken

Op 2 maart weten we wie de grote winnaars zijn van de Oscars. In de aanloop van deze prijsuitreiking polsen we naar de favorieten van Ward Verrijcken. Beste film? 12 Years a Slave: ‘ een film van echt historisch belang.’ De prijs voor beste buitenlandse film ziet hij gaan naar ‘La Grande Bellezza’.

BESTE FILM: Genomineerden: American Hustle, Captain Phillips, Dallas Buyers Club, Gravity, Her, Nebraska, Philomena, 12 Years a Slave, The Wolf of Wall Street

12 Years a Slave gaat winnen. Ik zou er zelf ook de Oscar aan geven, omdat het – zoals altijd bij Steve McQueen – bijzonder straffe cinema is van een zeer hoog artistiek niveau. In dit geval is het ook nog eens een heel belangrijke film, een film van echt historisch belang. In het lijstje van negen genomineerden is dit de film waar we over tien, twintig of dertig jaar nog altijd over zullen spreken. Dat zal veel minder het geval zijn voor Gravity, American Hustle of The Wolf of Wall Street. In dit uitzonderlijk sterk Amerikaans filmjaar is het 12 Years a Slave echt wel de beste film. Ook al vielen er enkele films uit de boot, deze opsomming van films biedt hoe dan ook een zeer goede stijlkaart van hoe straf de Amerikaanse cinema wel was in 2013.

BESTE REGISSEUR:

Genomineerden: Alfonso Cuarón, Steve McQueen, David O. Russell, Martin Scorsese, Alexander Payne

Mijn pronostiek is dat Alfonso Cuarón deze gaat winnen voor Gravity. Iedereen is verblind door het technische vernuft en de baanbrekende technologie die hij aanwendt. Puur visueel is het inderdaad een zeer straffe en vernieuwend geregisseerde film. Qua dramatiek en dergelijke is 12 Years a Slave wel veel sterker. Aangezien je de beste film aan 12 Years a Slave geeft moet je ook de beste regisseur aan Steve McQueen geven. Ik zou het dus absoluut aan hem geven, maar het staat eigenlijk als een paal boven water dat Cuarón gaat winnen.

Ik vind niet dat je onderscheid mag maken tussen beste film en best geregisseerde film, maar dat gaan ze toch wel doen. Alleen jammer dat iedereen zo verblind is door die technologische hocus pocus. Hij is ook genomineerd in enkele technologische categorieën, waar hij wat mij betreft alles mag winnen. Gravity is een zeer vernieuwende, goeie film en in een normaal jaar zou Cuarón dan ook een verdiende winnaar zijn, maar McQueen verdient het meer.

BESTE ACTEUR: Genomineerden: Christian Bale, Bruce Dern, Leonardo DiCaprio, Chiwetel Ejiofor, Matthew McConaughey

Een zeer interessante categorie. Een heel aantal vertolkingen – Joaquin Phoenix en Tom Hanks bijvoorbeeld – zouden in een normaal jaar hier allemaal genomineerd zijn geraakt. Er waren gewoon zoveel topvertolkingen dat we het met deze vijf moeten stellen.

Ik vind persoonlijk dat Chiwetel Ejiofor moet winnen. Ik heb net voor de tweede keer 12 Years a Slave gezien. Wat je in zijn ogen allemaal leest is echt wonderlijk. Zelf zou ik dus Ejiofor aankruisen, maar ik denk dat Matthew McConaughey gaat winnen. Het is de juiste soort rol voor een Oscar. Zo moest hij sterk vermageren om een uitgemergelde aidspatiënt te spelen. Het is ook nog eens een steengoede vertolking en een verdiende Oscar als hij zou winnen. Bovendien heeft hij er enkele topjaren opzitten met Mud en Magic Mike, films waarvoor hij misschien ook een nominatie verdiend had. De optelsom van die vertolkingen gaat hem nu die Oscar opleveren, denk ik. Het zal een populaire keuze zijn en waarom ook niet? Goede film, goede vertolking.

Er is een soort van emotionele campagne aan de gang voor Leonardo DiCaprio. Gek genoeg denk ik dat als McConaughey niet wint, het DiCaprio wordt. Iedereen beseft dat hij een echte topacteur is die altijd maar naast de Oscar grijpt, maar ik denk dat hij nog een jaartje zal moeten wachten.

Christian Bale is een geniale acteur, maar hij heeft al een Oscar op zak en American Hustle wordt wat minder serieus genomen, heb ik de indruk. Het wordt meer als een komedie beschouwd en dat levert nooit veel Oscars op, ondanks de vele nominaties die de film gekregen heeft. De nominatie voor Bruce Dern is een soort van excuus voor zijn ganse carrière, waarin hij nooit een Oscar gewonnen heeft. Hij levert een mooie vertolking in Nebraska, maar het is zeker niet de beste uit het rijtje.

Joaquin Phoenix vond ik dan weer echt geweldig in Her. Ik had hem er zeker tussen gestoken in plaats van Dern. Hij had het nog meer verdiend dan enkele andere topprestaties die hier nog ontbreken, zoals Tom Hanks in Saving Mr. Banks, Idris Elba in Mandela: Long Walk to Freedom en Michael B. Jordan in Fruitvale Station.

BESTE ACTRICE: Genomineerden: Amy Adams, Cate Blanchett, Sandra Bullock, Judi Dench, Meryl Streep Net als bij de mannen was er dit jaar een grote rijkdom bij de vrouwenrollen. Lange tijd moesten vrouwen klagen over het kleine aanbod aan interessante rollen. Elk jaar moesten ze dan ook schrapen om vertolkingen te vinden die interessant genoeg waren om ze te kunnen nomineren. Die situatie is godzijdank gedaan. Ook voor vrouwen van een zekere leeftijd, dat zie je dit jaar echt wel.

Cate Blanchett gaat uiteraard winnen, want ze heeft alles gewonnen. Er was heel even de dreiging van het schandaal rond Woody Allen, dat haar de Oscar zou kunnen kosten, maar op de BAFTA’s heeft ze heel slim een emotionele speech gegeven, waarin ze haar grote bewondering uitsprak voor de betreurde Philip Seymour Hoffman. Nu bekijkt men haar dus niet meer als het schandaalmeisje, maar als de martelares van Hoffman. Hoe kan je zo iemand een Oscar ontzeggen?

Ik weet dat Dave Mestdach van Focus Knack het daar helemaal niet mee eens zal zijn (lacht), maar ik vind dat Cate Blanchett de Oscar echt wel verdient. Het beste aan Blue Jasmine zijn de vertolkingen en Cate Blanchett is echt wel fantastisch. Ze doet heel veel met het oppervlakkige zwartwitscenario van Woody Allen. Ze gaat deze winnen en ik vind ook dat ze het verdient.

Meryl Streep moet absoluut niet winnen. Ze doet in August: Osage County mee aan het wereldkampioenschap overacting. Bij Sandra Bullock was het dan weer wat moeilijk de gevoelens te ontwaren doorheen al die botox. Judi Dench is ook een beetje obligaat. Amy Adams vond ik wel top, maar ze speelde misschien niet echt een Oscarrol. Net iets te hysterisch en te gemakkelijk misschien.

In dit rijtje had ik liever Emma Thompson gezien voor haar rol in Saving Mr. Banks, in plaats van Meryl Streep. Wat een geweldig mens en bovendien nog eens een zegen voor awardshows ook. Ze zorgt steeds voor de meest hilarische, eloquente speeches. Jammer dat de Academy naast de kans grijpt om haar op het podium te kunnen krijgen.

BESTE MANNELIJKE BIJROL:

Genomineerden: Barkhad Abdi, Bradley Cooper, Jonah Hill, Michael Fassbender, Jared Leto Jared Leto gaat winnen. Een mathematische zekerheid, want hij heeft tot nu toe alles al gewonnen. Hij is dan ook zeer goed, want hij maakt absoluut geen karikatuur van het tragisch, transgender figuur in Dallas Buyers Club. Fassbender is ook fantastisch in 12 Years a Slave als de seksueel gefrustreerde, sadistische slaveneigenaar. Maar het is duidelijk Leto z’n jaar.

Dat Jonah Hill nu al twee Oscarnominaties op zak heeft (na ook Moneyball) vind ik echt belachelijk. Dat er mensen zijn zonder enige Oscarnominatie en dat hij er twee heeft… Onbegrijpelijk. Robert Redford heeft er in zijn hele carrière bijvoorbeeld nog maar één gekregen. Dit jaar had Redford trouwens een nominatie moeten krijgen voor zijn rol in All is Lost. En dan heeft Jonah Hill er dus twee… Hij is misschien goed bezig, maar toch. Dat zijn van die onrechtvaardigheden die ik niet begrijp. Ik woon natuurlijk ook niet in Hollywood.

BESTE VROUWELIJKE BIJROL: Genomineerden: Sally Hawkins, Julia Roberts, Lupita Nyong’o, Jennifer Lawrence, June Squibb

Lupita Nyong’o gaat ternauwernood winnen, na een flink robbertje vechten met Jennifer Lawrence, die men blijkbaar zo fantastisch vindt, dat ze haar maar prijzen blijven geven. Het wordt fifty fifty denk ik. Wegens het historische belang van 12YAS gaat Nyong’o uiteindelijk wel winnen. Wat een fantastische actrice, wat een ontdekking. Het grote voordeel is dat we de hemelsmooie, eloquente Nyong’o op het podium te zien. Ze is al heel het awardseizoen de absoluut best geklede madam op alle rode lopers. Zij moet dus op het podium komen, voor haar acteerprestatie weliswaar. Twee Oscars back-to-back voor de 23-jarige Jennifer Lawrence is nu toch wat veel van het goede, niet? Haar rol is trouwens de meest hysterische en dus gemakkelijkste van de twee. Dat Lawrence onlangs de BAFTA award in ontvangst mocht nemen, spreekt wel niet in het voordeel van Nyong’o, die nog hard campagne zal moeten voeren. Uiteindelijk zal ze het wel halen, hoop ik.

BESTE BUITENLANDSE FILM: Genomineerden: The Broken Circle Breakdown, La Grande Bellezza, Jagten, Omar, L’image Manquante

Na de BAFTA’s lijkt me het pleit wel beslecht voor La Grande Bellezza. Het helpt ook niet voor The Broken Circle Breakdown dat alle 6000 leden terug mogen stemmen in deze categorie. Het is een utopie te denken dat iedereen alle vijf de films gezien zal hebben. De mensen die niet alles gezien hebben, zullen geneigd zijn te stemmen voor het grote filmland Italië en voor de film die al het meeste prijzen heeft gewonnen: La Grande Bellezza dus. De film gaat over ouder worden en op de oude dag terug blikken op het leven, over nostalgie en schoonheid omhelzen. Een boodschap die goed staat bij de Academyleden, die een hoge gemiddelde leeftijd hebben. The Broken Circle Breakdown heeft wel een heel goed parcours afgelegd, dus een nederlaag is zeker niets om beschaamd om te zijn. De film maakt iets meer kans dan Rundskop enkele jaren geleden, omdat A Separation toen de afgetekende favoriet was. Als er een verrassing uit de bus valt, zal het dus misschien toch The Broken Circle Breakdown zijn, die toch op de juiste manier werd onthaald in de States, maar ik vrees van niet. De beste film uit het rijtje vind ik trouwens – verschrikkelijk dat ik het zeg – The Missing Picture, de Cambodiaanse inzending. Cinema op een eenzaam, geniaal niveau, maar zo cinefiel dat het zeker en vast niet zal winnen. Wel het enige echte meesterwerk van de vijf.

(PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content