Oscars: De pronostiek van Patrick Duynslaegher

De spanning stijgt: op 2 maart worden de Oscars uitgereikt. Vijf filmkenners geven hun pronostiek. Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent, ziet ‘Gravity’ en ook ‘The Broken Circle Breakdown’ winnen.

In onze countdown naar de uitreiking van de Oscars, komende zondag in Los Angeles, polsen we elke dag naar de favorieten van een Vlaamse filmkenner in de belangrijkste categorieën. Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent, mag de spits afbijten.


BESTE FILM:
Genomineerden: American Hustle, Captain Phillips, Dallas Buyers Club, Gravity, Her, Nebraska, Philomena, 12 Years a Slave, The Wolf of Wall Street
Een zeer sterke lijst. Heel moeilijk, maar ik denk dat het Gravity wordt. Het is altijd gissen natuurlijk, maar Gravity is een film die al fenomenaal succesvol was, omdat het niet zo’n voor de hand liggende film is. Je voelt dat mensen de originaliteit van de film appreciëren. Gravity is dan ook niet te vergelijken met eender welke film uit het lijstje. Technisch gezien is het een echt huzarenstukje. Qua enscenering is het een buitengewoon interessante film met eindeloos lange shots. Je zit ademloos te kijken naar de choreografie van bewegingen. Films met veel speciale effecten worden vaak helemaal verknipt, maar hier is dat gelukkig niet gebeurd.

Persoonlijk vind ik dat er wel films in het lijstje staan die nog beter zijn dan Gravity. 12 Years a Slave is bijvoorbeeld een ongelofelijke film, maar mijn absolute voorkeur gaat toch naar The Wolf of Wall Street van Martin Scorsese, van wie ik een grote fan ben. Ik vind het geweldig dat een 71 jaar oude man een film maakt met zoveel energie en levenslust, maar ook met een woede op de westerse maatschappij, over de valse waarden die wij aanbidden en over de verafgoding van geld, kapitaal en mensen die snel rijk worden op de kap van anderen. Tegelijkertijd toont hij de dehumanisering van de wereld die ermee gepaard gaat. Dat alles verwerkt hij in een ongelofelijk bruisende, zwarte komedie.


BESTE REGISSEUR:
Genomineerden: Alfonso Cuarón, Steve McQueen, David O. Russell, Martin Scorsese, Alexander Payne

Voor mij is het altijd heel simpel: de beste regisseur heeft de beste film gemaakt. Net zoals dat bijvoorbeeld het beste boek het beste geschreven is. In dit geval gaat mijn voorkeur dus zeker opnieuw naar Martin Scorsese. ‘The Wolf’ is een film waarin hij zich tot op zekere hoogte vernieuwt. Ondanks de dure productie is de film gemaakt met de vrijheid waarmee iemand een debuut zou maken. Het vakmanschap is er natuurlijk al, maar hij doet met de film echt volledig wat hij zelf wilt. Hij houdt uiteraard wel rekening met het publiek, maar filmt met gulzigheid en enthousiasme en hanteert het filmmedium met dezelfde onbevangenheid als in het begin van zijn lange carrière.

De Oscar zal waarschijnlijk wel naar Alfonso Cuarón gaan. Soms worden de categorieën Beste Regisseur en Beste Film ontkoppeld, maar de voorbije jaren werden ze meestal wel gelijkgesteld. Daarom zie ik Cuarón dus winnen. Anders wordt het Steve McQueen, denk ik.


BESTE ACTEUR:
Genomineerden: Christian Bale, Bruce Dern, Leonardo DiCaprio, Chiwetel Ejiofor, Matthew McConaughey
Ik twijfel tussen Leonardo DiCaprio en Chiwetel Ejiofor, maar ik denk dat het de tweede zal worden. Zijn ongelofelijke vertolking in 12 Years a Slave is zeker Oscarwaardig. Mijn voorkeur zou wel gaan naar DiCaprio, omdat hij toch een van de meest markante acteurs van de afgelopen vijfentwintig jaar is en tegelijkertijd nog nooit een Oscar gewonnen heeft. Hij durft risico’s nemen en vernieuwt zich hier weer als acteur. DiCaprio doet dingen die acteurs van zijn status zich niet permitteren.


BESTE ACTRICE:
Genomineerden: Amy Adams, Cate Blanchett, Sandra Bullock, Judi Dench, Meryl Streep

Ik vrees dat het Cate Blanchett wordt. Ze is een goede actrice, maar Blue Jasmine is gewoon een slechte film. Haar prestatie is best oké, maar persoonlijk ben ik niet geïnteresseerd in acteerprestaties in films die ik niet goed vind. Voor mij hoort dat samen. Los daarvan is Blanchett natuurlijk een uitstekende, klassevolle vrouw, dus het is haar wel van harte gegund.
Persoonlijk heb ik niet echt een favoriet in deze categorie. Amy Adams en Meryl Streep heb ik helaas niet aan het werk gezien. Sandra Bullock vond ik niet slecht, maar niet Oscarwaardig. Judi Dench was ook best goed in Philomena, maar niet zo schitterend als overal wordt beweerd.


BESTE MANNELIJKE BIJROL:
Genomineerden: Barkhad Abdi, Bradley Cooper, Jonah Hill, Michael Fassbender, Jared Leto

Ik gok op Barkhad Abdi uit Captain Phillips. Hij zet een zeer goede vertolking neer. Als de Academy iets multicultureler wil gaan bij hun keuze van de acteurs, zal dat eerder bij de bijrollen gebeuren, denk ik. Jonah Hill (The Wolf of Wall Street) zou ook wel eens kunnen, want hij is tegenwoordig best populair. Er is wel het probleem dat de inhoud van de film op verzet is gestoten. Misschien keert zich dat wel tegen de acteurs. Moeilijk te voorspellen, deze categorie.


BESTE VROUWELIJKE BIJROL:
Genomineerden: Sally Hawkins, Julia Roberts, Lupita Nyong’o, Jennifer Lawrence, June Squibb
Lupita Nyong’o is schitterend in 12 Years a Slave. Zowel mijn pronostiek als mijn persoonlijke voorkeur gaan naar haar toe.


BESTE BUITENLANDSE FILM:
Genomineerden: The Broken Circle Breakdown, La Grande Bellezza, Jagten, Omar, L’image Manquante Ik zie The Broken Circle Breakdown winnen. Het is ook mijn favoriete film van de vijf. Wanneer er een Belgische film genomineerd is voor een Oscar, kom je daar natuurlijk voor op. Volgens mij hebben we nog nooit zo dicht bij een Oscar gestaan. De vorige keren waren de kansen kleiner. De campagne zou hen wel eens kunnen helpen. Het is natuurlijk ook gewoon een heel goede, originele film. The Broken Circle Breakdown bezit zowel het authentieke Vlaamse gevoel, als Amerikaanse invloeden. Dat kan wel aanslaan in Amerika en zo hun kansen vergroten.
De Oscar voor The Broken Circle Breakdown zou extra fijn zijn omdat we met Film Fest Gent de eersten waren om de film te vertonen. Ondanks de commerciële twijfels die er in het begin waren, is het al een groot succesverhaal geweest. Een Oscar zou de kers op de taart zijn. Dan zou het in de eerste plaats geweldig zijn voor regisseur Van Groeningen en zijn ploeg, maar ook voor het Film Fest in Gent, wetende dat het daar begonnen is. (PS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content