Oscarpronostiek: Patrick Duynslaegher

25/02/11 om 09:45 - Bijgewerkt om 09:45

Bron: Knack Focus

De Oscars komen akelig dichtbij en Knack Focus bevraagt nog steeds het kruim onder de filmkenners over wie de prijzen al dan niet verdient. Vandaag kijkt hoofdredacteur Patrick Duynslaegher in zijn glazen bol.

Oscarpronostiek: Patrick Duynslaegher

© Sebastian Mlynarski (Wintersbonemovie.com)

Beste film: Drie dingen vallen me op in het lijstje van Best Motion Picture of the Year. Eén: het is een behoorlijk eervolle lijst, er zitten bijvoorbeeld geen horreurs bij van Ron Howard of Woody Allen. Met het gemiddelde niveau is dus niks mis.

Twee: helaas zitten er weinig echt grote films bij. Het is allemaal fatsoenlijk (The Fighter, 127 Hours), keurig (The King's Speech), sympathiek (The Kids Are All Right), technisch imponerend (Inception, Black Swan, The Social Network, Toy Story 3). Maar als dit de tien beste Amerikaanse films van het jaar zijn, dan is het met de Amerikaanse cinema niet zo goed gesteld.

Drie: de sterkste Amerikaanse film van 2010 werd geen nominatie waardig bevonden. Dan heb ik het natuurlijk over Martin Scorsese's Shutter Island. Met alle respect: vergeleken met wat Scorsese hier als regisseur presteert, zijn de meeste van zelfs zijn beste collega's prutsers.

Winnende film: The King's Speech. Een prima film waar heel weinig op aan te merken valt (een echte consensus film ook), maar toch niet het soort cinema dat mijn hart sneller doet kloppen.

Zou moeten winnen: Winter's Bone. Het is de kleinste en meest bescheiden film in het rijtje maar zelden een film gezien waarin de negatieve spiraal van mensen die in de armoede en sociale uitsluiting terechtkomen zo aangrijpend, meeslepend, onsentimenteel en oprecht wordt gedramatiseerd. Een prachtig staaltje van geïnspireerd en subtiel cinematografisch sociaal realisme. Samen met True Grit van de Coen brothers is dit de sterkste film onder de tien genomineerden.

Beste regie: Winnende regisseur: ik zie niet in hoe je de categorieën Beste Film en Beste Regie kunt loskoppelen (tenzij een film zichzelf heeft geregisseerd, maar behalve in het oeuvre van Jan Verheyen heb ik dit nog nooit meegemaakt), dus zou Tom Hooper (The King's Speech) de logische keuze moeten zijn. Al zou het best kunnen dat het David Fincher (The Social Network) wordt omdat het finaal om de strijd zal gaan tussen een stotterfilm en een praatfilm en de Academy nu eenmaal niet uitblinkt in logische en coherente keuzes.

Regisseur die zou moeten winnen: voor mij zou dat uiteraard Debra Granik (Winter's Bone) moeten zijn, maar gezien ze zelfs niet eens genomineerd werd, mag die Oscar best nog een keertje naar de Coen brothers gaan.

Beste actrice in een hoofdrol:Winnende actrice: Natalie Portman (Black Swan). Een actrice die de rol speelt van een ballerina die voor haar kunst haar lijf zwaar op de proef stelt en ten prooi aan onzekerheid en twijfel tot zelfverminking overgaat: dat schreeuwt om een Oscar.

Actrice die zou moeten winnen: Jennifer Lawrence in Winter's Bone. De soberheid van Lawrence's vertolking staat in schril contrast met het opgeklopt hysterisch nummertje van Portman.

Beste acteur in een hoofdrol:Winnende acteur: Colin Firth (The King's Speech) Firth verdient die Oscar voor zijn vertolking van de stotterende monarch maar krijgt hem wellicht ook omdat hij hem in feite vorig jaar al had moeten krijgen voor A Single Man (ook dat is een constante in de historiek van de Academy Awards: de Oscar die je een jaar later krijgt voor een iets mindere prestatie)

Acteur die zou moeten winnen: Jeff Bridges (True Grit). Maar hij kreeg zijn zuurverdiende Oscar vorig jaar voor een zeer middelmatige film, Crazy Heart. (andere constante in de Academy Awards: de Oscar die je een jaar te vroeg krijgt voor een mindere prestatie).

Onze partners