Opnieuw triomf voor duo Tom Hanks en Steven Spielberg met ‘Bridge Of Spies’?

© gf

Bridge Of Spies betekent de vierde samenwerking tussen acteur Tom Hanks en regisseur Steven Spielberg. Of deze even geslaagd zal blijken als de vorige? De trailer brengt misschien een antwoord.

Wat Steven Spielberg en Tom Hanks eerder een aantal keer deden, doen ze nu nogmaals over. Bridge Of Spies, een film die zich afspeelt tijdens de Koude Oorlog, betekent namelijk de vierde dubbel voor het Amerikaanse acteur-regisseursduo. Hopelijk ook een succesvolle, eentje om de reeks mooi mee af te sluiten.

Brug naar het verleden

De camera volgt Tom Hanks, in de huid van advocaat James Donovan, die door de regering naar Rusland wordt gezonden. Daar leidt hij de onderhandelingen over de vrijlating van een Amerikaanse piloot, neergehaald en gevangengenomen op Russisch grondgebied.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Met een indrukkend team dat verder nog bestaat uit Joel en Ethan Coen als scriptschrijvers (dit jaar nog jurylid op het filmfestival van Cannes) en twee Academy Awardwinnaars (Janusz Kaminski achter de camera en Thomas Newman voor de muziek) zou de historische biografie toch al op de goede weg moeten zijn. Mis ging het in ieder geval niet bij de vorige filmprojecten die acteur Hanks en regisseur Spielberg tussen 1998 en 2004 deelden: Saving Private Ryan, Catch Me If You Can en The Terminal.

‘Saving Private Ryan’

Het filmische epos over de landing van de geallieerden in Normandië ten tijde van Wereldoorlog II overtuigde in 1998 niet alleen massaal het publiek, maar eveneens de critici. De prent werd namelijk genomineerd voor niet minder dan elf Oscars, waarvan hij er vijf effectief verzilverde, en bezorgde de makers een dikke portemonnee. De tellers stopten uiteindelijk met draaien op 481,8 miljoen dollar.

De film kreeg hier en daar misschien wel wat kritiek op de uitvergroting van de Amerikaanse bijdrage in D-day, toch zorgden Spielberg en Hanks eerste collaboratie voor de grootste filmopbrengst van het jaar. Maar de film scoorde niet alleen financieel: het oorlogsdrama zou de gehele wereldoorlog zelfs opnieuw onder Amerikaanse belangstelling gebracht hebben.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Catch Me If You Can’

Voor Catch Me If You Can (2002) sloegen de acteur en de regisseur de handen opnieuw in elkaar. Ditmaal voor een biografisch verhaal over een jongen die voor zijn negentiende levensjaar als advocaat, dokter en piloot bij Pam Am de Amerikaanse staat miljoenen dollars afhandig wist te maken door chequevervalsing. Leonardo DiCaprio vertolkte de rol van de jonge Abagnale, en Tom Hanks die van de oude politierot die hem op de hielen zit.

Ook al bleek de film niet zo’n topper als Spielbergs verfilming van oorlogswonden uit 1944, toch was hij goed voor een elfde plaats op de lijst van Amerikaanse grootverdieners uit 2002; Catch Me If You Can verdiende zesmaal zijn budget terug.

Critici waren het erover eens: niet Spielbergs beste filmrolletje, maar wel eentje dat erg aangenaam was om naar te kijken. Zo werd vooral DiCaprio geprezen voor zijn acteerprestaties en John Williams voor de meeslepende muziek, al werd het regiewerk wel algemeen benoemd als aangenaam en vlot om naar te kijken.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘The Terminal’

Hoewel hun eerste twee duoperformances op een eenstemmig positief onthaal konden rekenen, was dat jammer genoeg niet geheel het geval voor The Terminal (2004). Daarin dwaalt Viktor Navorski uit Krakozhia maandenlang rond in de luchthaven van New York, omdat de V.S. zijn paspoort niet meer erkent nadat er burgeroorlog uitgebroken is in zijn land. Hij kan Amerika dus niet binnen, maar ook niet buiten en zit opgesloten in de terminal.

The Terminal was geen onverdeeld succes: zonder gigantische financiële winsten, zonder resem Oscarsnominaties en zonder opmerkelijke uitspraken van recensenten bleef de film een beetje onder de radar. Het publiek reageerde wel positief. (EDW)

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Releasedatum Bridge of Spies: 4 november.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content