Op de thee bij grootmeester Hirokazu Kore-eda: 'Ik speel niet op de lotto, ik gok op films'

25/04/17 om 11:50 - Bijgewerkt op 28/04/17 om 14:37
Uit Knack Focus van 26/04/17

Aan de dood is de grote Japanse cineast Hirokazu Kore-eda (54) hopelijk nog lang niet toe, maar zijn testament heeft hij bij deze al klaar. 'Als God op de dag des oordeels polst naar wat ik op aarde uitgestoken heb, dan laat ik After the Storm zien.'

Hirokazu Kore-eda is de Leonard Cohen van de filmregisseurs. Je denkt dat hij je rechtstreeks aanspreekt, dat hij speciaal voor jou die intieme, warme films maakt. Je vraagt je jarenlang af waarom hij niet bekender is en stelt op het einde van de rit vast dat best veel mensen met hart en ziel van zijn werk houden. Dat laatste is overigens niet meer dan een vermoeden. Het einde van de rit is nog niet in zicht voor de 54-jarige regisseur, die al een kwarteeuw het ene precieuze kleinood na het andere maakt. Aan een beetje erkenning - Cannes dat Nobody Knows (2004) en Like Father, Like Son (2013) bekroont; Steven Spielberg die de rechten op de remake van die laatste film koopt - heeft de minzame vakman genoeg om geruisloos verder te doen. Met Naomi Kawase, Takashi Miike en Kiyoshi Kurosawa behoort hij tot de weinigen die de grote Japanse filmtraditie van Akira Kurosawa, Kenji Mizoguchi en Yasujiro Ozu verderzetten.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 4 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners