Natalie Portman wil alleen vrouwelijke regisseur voor nieuwe film

© REUTERS

De verfilming van het leven van een belangrijke vrouw als Ruth Bader Ginsbourg vraagt om een regisseur van het vrouwelijke geslacht. Dat vindt Natalie Portman, die door voet bij stuk te blijven houden, het project uitstelt.

Begin april dit jaar werd de ster uit Black Swan toegevoegd aan de cast van On the Basis of Sex, een film over Ruth Bader Ginsbourg. Zij was de tweede vrouwelijke en tegelijk de eerste Joodse opperrechter ooit in het Amerikaanse hooggerechtshof. Omdat de film een ultiem symbool van vrouwenemancipatie toont, heeft die volgens de Oscarwinnares een regisseur van hetzelfde geslacht nodig. Zelfs wanneer dat betekent dat de opnames (en dus ook de releasedatum) verlaat moeten worden.

Van uitstel geen afstel

“Natalie kwam naar me toe om te praten over de film en we hadden een goed gesprek”, vertelde Ginsbourg zelf. “Er was wel één ding waar ze heel erg op aandrong, namelijk dat de regisseur een vrouw zou zijn. Ze zei dat er genoeg getalenteerde vrouwen bestaan, maar dat die veel minder gemakkelijk toegang krijgen tot de filmindustrie dan mannen. Daardoor moest het project wel even uitgesteld worden.”

Die vrouwelijke regisseur laat blijkbaar toch niet al te lang op zich wachten, aangezien ondertussen Marielle Heller van Diary of a Teenage Girl (2015) in overleg zou zijn om de productie op zich te nemen.

Feminisme in Cannes

Eerder toonde Portman zich al als een uitgesproken feministe. Eind mei bijvoorbeeld, op het filmfestival in Cannes waar ze haar regiedebuut maakte met A Tale of Love and Darkness. Ze zei dat het een typisch vrouwelijke ziekte is bang te zijn om te zeggen ‘ik ben de baas, en dit is hoe ik het wil’.

“Ik wilde mezelf absoluut niet regisseren, uit schrik om ijdel over te komen. Want ik herinner me nog dat toen Barbara Streisand dat deed – ik was nog klein – de mensen schreven dat ze dat gewoon maar deed om haar ego te strelen. Daarna realiseerde ik me dat dat iets was wat nooit over een man gezegd zou worden.”

Misinterpretatie

Maar zelfs daarvoor konden de voorvechters van de vrouw in film al op de Amerikaans-Israëlische actrice rekenen, meer bepaald op de première van Thor: The Dark World (2013). Daar maakte ze een aanklacht tegen het foute beeld van feminisme dat in Hollywood leeft: “Vrouwen op een mannelijke manier laten zien, is niet noodzakelijk feministisch.”

De Oscarwinnares vertelde dat personages vaak voortkomen uit de fantasie van mannelijke schrijvers, waardoor vrouwen in filmscripts er fysiek wel even realistisch uitzien, maar niet de ontwikkelde persoonlijkheid hebben van hun mannelijke tegenhangers.

“Het draait erom niet gewoon een mannelijke fantasie op ons los te laten, maar een scala aan manieren van vrouw-zijn te tonen – het maakt niet uit of dat nu sterk is of zwak. Dat maakt ons menselijk en echt, en dat is veel feministischer dan een vrouw Kung Fu aan te leren.” (EDW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content