In memoriam: Raul Ruiz

27/09/11 om 12:35 - Bijgewerkt om 12:35

Bron: Knack Focus

'Mijn films zijn arm,' zei wijlen Raul Ruiz (1941-2011) recent nog in een interview, 'maar net als mijn familie gaan ze lang mee.' Enkele dvd-toppers uit het veelzijdige, grillige en productieve oeuvre van de Chileense beeldenstormer.

In memoriam: Raul Ruiz

Raul Ruiz werd in 1941 geboren in de Chileense havenstad Puerto Montt, volgde een regieopleiding in Argentinië en zette zich in 1968 op de internationale filmkaart met zijn debuut Tres Tristes Tigres. Hoewel zijn werk vaak politiek gekleurd was, bleef hij met zijn surrealistische en ironische stijl een buitenbeentje binnen zijn generatie. In 1973 - na de coup van Generaal Pinochet - vluchtte Ruiz naar Frankrijk, waar hij aanvankelijk tv- en lowbudgetfilms maakte. Eind jaren tachtig begon zijn arthouse-ster opnieuw te rijzen, waardoor hij met grotere namen en budgetten kon werken en in 1998 zelfs even zijn geluk beproefde in Hollywood. Ruiz overleed op 19 augustus in Parijs aan een longinfectie, in volle postproductie van zijn laatste film La Noche de Enfrente.

Tres tristes tigres (1968)Het testament van hun voormalige leraar brengt drie jeugdvrienden opnieuw samen, al duurt het niet lang eer er ruzie losbarst en ze in de cel belanden. Ruiz debuteert met een soort Chileense Mean Streets, maar dan zonder geweld, en wordt in Locarno meteen bekroond met het Gouden Luipaard.

L'Hypothese du tableau volé (1979)Twee vertellers - de één on screen, de ander off screen - leveren commentaar op een reeks schilderijen, terwijl de eerste door de levende tableaus loopt en de tweede hem voortdurend bevraagt. Een intrigerende meditatie over de relatie tussen kunst en leven en verhaalkunst tout court, gebaseerd op het werk van kunstenaar, auteur en theoreticus Pierre Klossowski.

Les trois couronnes du matelots (1982)Een Poolse student berooft zijn mentor van drie goudstukken, wat het startschot blijkt van een poëtische odyssee bevolkt door een dronken zeeman, een exotische danseres en andere paradijsvogels. Ruiz' eerste wereldwijd verdeelde en in Cannes bekroonde fabel.

Trois vies et une seule mort (1996)Vier verhalen over lust, liefde, tijd en misdaad kronkelen cryptisch dooreen, met Marcello Mastroianni als kameleontische gids. Een heerlijk ironische en barok in beeld geborstelde puzzelvertelling die zelfs zielsverwant David Lynch in de haren zou doen krabben.


Génealogies d'un crime (1997)In deze moderne fabel over predestinatie versus vrije wil mag advocate Catherine Deneuve een jongen proberen vrij te pleiten die van de moord op zijn rijke tante wordt beschuldigd. Het leven als droom en machtspel, nu eens dodelijk serieus, dan weer absurd grappig, maar altijd duivels entertainend.


Shattered Image (1998)Ruiz' eerste en laatste Amerikaanse film is deze geflopte, Hitchockiaanse B-thriller met de beroerd acterende William Baldwin als de echtgenoot van een getraumatiseerde Française met moorddadige impulsen. Een sarcastische satire op de Hollywoodcodex of een ongewild hilarisch campfestijn? Alleen de onpeilbare Ruiz die het weet.


Le Temps retrouvé d'apres l'oeuvre de Marcel Proust (1999)Een stervende Marcel Proust zapt doorheen zijn jeugd, liefdes en trauma's in deze mooie, melancholische ballade over de maaltanden des tijds. Een adaptatie van het laatste volume van Prousts opus magnum A La Recherche du Temps Perdu, met Catherine Deneuve, John Malkovich en Emmanuelle Béart.


Ce-jour la (2003)De laatste Ruiz-film die in Vlaanderen de bioscopen haalde, is deze absurdistische komedie over een rijke erfgename en een psychopatische moordenaar. Bizar, grotesk, stijlvol en radicaal eigenzinnig, oftewel vintage-Ruiz.


Klimt (2006)De Weense schilder Gustav Klimt blikt op zijn sterfbed terug op zijn leven en werk, met alle verzonnen en waargebeurde herinneringen van dien. Een gekunstelde biopic met John Malkovich als de Weense fin-de-siècle kunstenaar.


Dave Mestdach

Lees meer over:

Onze partners