Hoe Scientologylid Elisabeth Moss het feministische icoon van Hollywood werd

14/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 15/11/17 om 11:23
Uit Knack Focus van 15/11/17

Als er olympische medailles uitgereikt werden voor gezichtsexpressie, zou Elisabeth Moss eenzaam recordhouder zijn. In The Handmaid's Tale vloert ze u met niet meer dan een tic nerveux van het linkeroog. Maar achter die boekdelen sprekende snoet schuilt ook een fanatieke scientologyaanhanger, en dat valt maar moeilijk te rijmen met haar bekendste rollen.

'The queen of peak TV', zo noemde het magazine New York Elisabeth Moss naar aanleiding van The Handmaid's Tale - nu te zien bij Proximus. De koningin van het gouden televisietijdperk, zeg maar. Er valt wat voor te zeggen. Hoewel ze nog altijd maar 35 is, draait Moss al achttien jaar mee. Het grote publiek leert haar kennen als Zoey Bartlet, de vrijgevochten presidentsdochter van Martin Sheen in The West Wing. We schrijven dan 1999. Op HBO gaat ongeveer tegelijkertijd The Sopranos in première, de golden ageof television breekt aan. Moss vindt er perfect haar draai, blijft er hangen en beschikt, zo zal blijken, over de buitengewone gave om telkens opnieuw de juiste rol te kiezen. Haar grote doorbraak beleeft ze als Peggy Olson in Mad Men, dat in 2007 in première gaat. Hoewel de flamboyante copywriter Don Draper de reeks van begin tot einde draagt, is ze ook en vooral het verhaal van Peggy, de secretaresse die zich opwerkt tot creatief verantwoordelijke in de machoreclamewereld. De rol levert Moss zes Emmy-nominaties en eentje voor de Golden Globes op. Later zal ze beide awards ook winnen, voor respectievelijk The Handmaid's Tale en Top of the Lake.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners