Hoe Pixar zich met 'Coco' uitsloofde om de Mexicanen voor zich te winnen

28/11/17 om 21:00 - Bijgewerkt op 29/11/17 om 16:43
Uit Knack Focus van 29/11/17

Hou de zakdoeken maar klaar, want met Coco heeft Pixar een liefdesbrief geschreven aan Mexico. Al liep het bijna fout. Na een blunder van moederbedrijf Disney moest Pixar-sterkhouder Lee Unkrich zich uitsloven om de Mexicanen opnieuw voor zich te winnen. 'Kon ik de klok maar terugdraaien.'

De doden eren door op druiligere herfstdagen de goedkoopst mogelijke pot chrysanten op hun graf achter laten. Daarna oma trakteren op een koffie in een mottige cafetaria alvorens haar terug te brengen naar het rusthuis. Zo doen we dat in Vlaanderen. In Mexico maken ze van de jaarlijkse herdenking van overleden dierbaren een uitbundige driedaagse viering. Op de Día de Muertos, De Dag van de Doden, komt jong en oud in familieverband bijeen en viert feest op en om de graven. Er wordt gedronken, gegeten, gedanst, gelachen en muziek gespeeld. Dodenmaskers en geraamtes zijn overal. Tot de vele buitenlanders met een fascinatie voor die rituelen en het feestelijke en kleurrijke karakter van de dodenherdenking behoort Lee Unkrich. Dat is niet zomaar een Amerikaan.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners