Het Beste van 2010: Jan Verheyen

21/12/10 om 20:36 - Bijgewerkt om 20:36

Bron: Knack Focus

Met de romantische komedie 'Zot Van A' lokte hij opnieuw heel wat Vlamingen naar de bioscoop, goed voor een nieuw kassucces. Voor onze eindejaarslijstjes geeft hij naast de beste en meest onderschatte films ook de meest óverschatte films van het afgelopen jaar prijs. 'Wild om zich heen slaand cultuursnobisme, daar doe ik niet aan mee'.

Het Beste van 2010: Jan Verheyen

BESTE FILMS:

'Ik heb mij dit jaar weinig verveeld in de bioscoop. Maar deze films staken er bovenuit.'

'The Social Network' - David Fincher

'A Serious Man' - Joel & Ethan Coen

'Up in the Air' - Jason Reitman

'Precious' - Lee Daniels

MEEST ONDERSCHATTE FILMS:

'Films die zowel door het publiek áls door de filmpers onderschat werden. Hoewel dat laatste niemand mag verbazen.'

'Unthinkable' - Gregor Jordan

'Harry Brown' - Daniel Barber

'Kick-Ass' - Mattew Vaugh

'I Love You Phillip Morris' - Glenn Ficarra

MEEST OVERSCHATTE FILMS:

'Bewijs dat er wel degelijk sprake is van een soort wild om zich heen slaand cultuursnobisme, waar ik niet aan meedoe. Ik heb voor de lieve vrede de Vlaamse film buiten beschouwing gelaten. Al miserie genoeg.'

'Uncle Boonmee Who can Recall His Past Lives' - Apichatpong Weerasethakul

'A Single Man' - Tom Ford

'Another Year' - Mike Leigh

'The American' - Anton Corbijn

BESTE TV PROGRAMMAS:

'Tegen De Sterren Op' - vtm

'Expeditie Robinson' - 2BE

'God en Klein Pierke' ('vooral de Danneels aflevering') - één

'Reyers Laat' - Canvas

'De Allerslimste Mens ter Wereld' ('een blijver') - eén

'Dubbelleven' - eén

'Zeven Dagen Jong' - Canvas

BESTE BOEKEN:

De verzamelde columns van Marc Didden - 'Het verdriet van de mediawatcher'

Marc is niet alleen een heel straffe scenarist, maar ook een heel straffe observator. Bovendien is hij een van de weinige mensen waar ik het met een glimlach oneens mee kan zijn. Hij heeft niet de betweterigheid van een groot deel van de culturele would be intelligentsia.

Nicole Laporte - 'The men who would be king'

Een van de vele dingen die ik de Amerikanen benijd, is dat ze een filmindustrie hebben die groot genoeg is om er af en toe ook een 'behind the scenes'-boek over te publiceren, dat spannender is dan de meeste thrillers. Omdat de Amerikaanse filmindustrie - nog meer dan de onze - een verzameling is van ego's en individuele belangen. Dit fascinerend boek over het ontstaan en de relatieve ondergang van productiehuis Dreamworks is er daar één van. Het staat met stip in mijn top tien van favoriete filmboeken.

Andreas Ilegems

Lees meer over:

Onze partners