Franse cinema meest gewaardeerde ter wereld

Uit een studie die in Cannes werd gepubliceerd blijkt dat de Franse cinema de meest gewaardeerde ter wereld is, meer dan Amerikaanse en Britse producties.

De Fransen weten als geen ander hoe intelligente films in te blikken. Bovendien gaan ze als grootmeesters te werk met emoties, en ook hun gevoel voor esthetiek is buiten categorie. Dat maakt dat de Franse cinema de meest gewaardeerde cinema is ter wereld. Nóg meer dan producties uit de Verenigde Staten en Groot-Brittannië.

Dat blijkt uit de studie Opinionway bij meer dan 5800 cinefielen uit verschillende landen en werelddelen. De resultaten werden in Cannes bekendgemaakt.

‘Le Fabuleux destin d’Amélie Poulain’

Wat betreft Frans filmtalent, voeren Gérard Depardieu, Jean Reno, Alain Delon, Catherine Deneuve en de immer charmante Audrey Tautou de top-5 aan.

‘Le Fabuleux destin d’Amélie Poulain’, de hit waarvoor heel de wereld in de rij ging staan, is de meest gewaardeerde film, vóór ‘Intouchables’, ‘Taxi’, ‘Léon’, ‘Amour’, ‘The Artist’, ‘Le Pianiste’ en ‘Bienvenue chez les Ch’tis’.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘Goed nieuws’

De studie toont dat de Franse langspeler scoort bij 74 % van de ondervraagden. Qua cinematografische genres valt vooral de komedie in de smaak, net vóór zijn romantische variant. Daarna volgen achtereenvolgens het dramagenre, de actiefilm, de dramakomedie, de historische film en de documentaire.

‘Die studie versterkt het uitstekende imago waarvan de Franse film in de wereld geniet en benadrukt de heersende perceptieverschillen in functie van grondgebieden zelfs al blijft de schoonheid en de eigenheid van het oeuvre universeel erkend’, verklaarde Jean-Paul Salomé, voorzitter van UniFrance, tijdens een persconferentie in Cannes.

‘Vandaag is film een echte hefboom voor de groei. Bovendien geeft het heeft ook zin aan buitenlanders om in Frankrijk te verblijven en Franse producten te kopen. Dat is goed nieuws op een moment dat het financieringssysteem van de Franse film ter discussie staat’, zei de regisseur nog.

Esthetisch en ontroerend

De Franse cinema is in eerste instantie esthetisch en ontroerend, zo blijkt. Volgens 42 % van de Amerikanen heeft de Franse film een intimistisch karakter, 46 % van de Russen vindt hem grappig en 32 % van de Polen spannend.

Wie een hekel heeft aan Franse films, verwijt ze te saai en zwaarmoedig te zijn. Ook het geringe aantal special effects is een reden om weg te zappen. Volgens hun taalgenoten uit Quebec wordt er te veel gepraat in Franse producties en zijn ze slaapverwekkend. Spaanse, koreaans en Mexicaanse cinefielen zijn het minst enthousiast over de werk van onze zuiderburen.

Nog een vaststelling: Luc Besson is de bekendste regisseur in het buitenland, vóór François Truffaut. De cineast blijkt dertig jaar na zijn dood nog altijd even populair. (DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content