Filmografie Polanski: Cul-de-sac

"De titel Cul-de-sac kan best de verzamelnaam van zijn hele oeuvre zijn. Zijn films draaien immers vaak om protagonisten die klem komen te zitten in een doodlopend straatje vanwaar er geen weg terug is."

De titel Cul-de-sac kan best de verzamelnaam van zijn hele oeuvre zijn. Zijn films draaien immers vaak om protagonisten die klem komen te zitten in een doodlopend straatje vanwaar er geen weg terug is.

Cul-de-sac (1966)

Na zijn film met Catherine Deneuve draait Polanski zijn tweede Britse film met haar zus Françoise Dorléac, die de eerste van Polanski’s medewerkers zou worden die vroegtijdig een tragische dood stierven toen ze in 1967 met de auto verongelukte.

De titel Cul-de-sac kan best de verzamelnaam van zijn hele oeuvre zijn. Zijn films draaien immers vaak om protagonisten die klem komen te zitten in een doodlopend straatje vanwaar er geen weg terug is. In deze macabere zwarte komedie dringen twee gangsters binnen in het optrekje – een vervallen kasteel op een schiereilandje nabij Northumberland dat bij avondvloed volledig geïsoleerd geraakt – van een niet bij elkaar passend echtpaar, een saaie impotente man (Donald Pleasence) van middelbare leeftijd en zijn veel jongere nymfomane vrouw (Dorléac). Wie op zoek is naar scènes die de absurdistische levensvisie van Polanski verbeelden, heeft keuze te over: de vrouw die haar man vernedert door hem in vrouwenkleren te steken, de gangster die in een in zee gestrande auto gelaten zijn lot ondergaat, en natuurlijk het wrange slotbeeld van Pleasence die op een rots in de zee zit te huilen.