Filmfestival Gent: Recensie Poulet aux Prunes

Na het commerciële succes van ‘Persepolis’ waagt de Frans-Iraanse illustrator en striptekenares Marjane Satrapi zich opnieuw aan een magisch-realistische verfilming van haar eigen graphic novel.

Regie: Marjane Satrapi en Vincent Parronnaud
Cast: Mathieu Amalric, Edouard Baer, Maria De Medeiros
Sectie: Official Selection
Land: Iran
Taal: Frans

Mathieu Amalric geeft gestalte aan Nasser Ali, een gevierde Iraanse muzikant die zijn leven in duigen ziet vallen wanneer zijn geliefkoosde Stradivarius wordt stukgeslagen door z’n vrouw, die hij nooit echt lief heeft gehad. Verteerd door verdriet besluit hij om het leven moedwillig vaarwel te zeggen. Maar vooraleer Azrael, de Engel des Doods, hem naar het hiernamaals begeleidt, blikt hij nog even terug op de cycli van zijn bewogen leven anno 1914 in de Iraanse hoofdstad Teheran.

Satrapi baseerde zich voor de protagonist van dit bitterzoet sprookje over leven en dood, geluk en verdriet en de vergankelijkheid van de liefde op haar eigen oom, eveneens een gerenommeerde muzikant. De zwart-witte animaties uit haar debuut ‘Persepolis’ maken evenwel plaats voor live-action, doorspekt met kleurrijke animatiedecors en -interludes.

Het resultaat is Amélie Poulain op z’n Perzisch: een van humor en melancholie doordrongen stripvertelling die trouw is aan de magische tekenstijl van Satrapi, en de gemiddelde Amerikaanse comic book-adaptatie overstijgt. Inventief en charmant, maar tevens lichtvoetig en simpel.

Andreas Ilegems

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content