PULPIER FICTION

In het midden herkent u duidelijk KATE WINSLET niet, die in TRIPLE 9 in de huid van een Russische maffiabazin kruipt.

John Hillcoat beukt zich in de slipstream van Michael Mann met de brutale stadsthriller Triple 9.

Ja, Triple 9 is pulp. Ja, het personage van een (onherkenbare) Kate Winslet is raar en karikaturaal. Maar waren de baddies van Gary Oldman dat ook niet, en daar hebben we ons toch ook mee geamuseerd? Winslet speelt een Joods-Russische maffiabazin met de culot om een gebouw van Homeland Security te laten overvallen zodat ze over genoeg staatsgeheimen beschikt om haar man in een ver land uit de cel te krijgen. De Hillary Clinton van de onderwereld is sluw, sadistisch en vermogend genoeg om een roedel oer-Amerikaanse mannetjesputters – in casu: corrupte flikken en boeven met een verleden in de Iraakse oorlog die samen overvallen plegen – naar haar pijpen te laten dansen.

De titel verraadt het snode plan van de slechteriken om de bewuste overval te doen slagen: een lastige collega-flik laten doden zodat de 999-code wordt gegeven en elke flik in dantesk Atlanta blind naar de plaats delict raast. Verwacht daarbij niet te veel van de ontknoping. Die is overhaast en verantwoordt niet helemaal de moeite die je als kijker investeert in de ingewikkelde intrige met talloze kronkels. Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Anthony Mackie, Aaron Paul en Woody Harrelson in True Detective-modus knokken ondertussen ook om uw aandacht, maar de personages zijn te dun om ze de consistentie te geven die de actiescènes en de grimmige stadstaferelen wél hebben.

Misschien kan een director’s cut, met een langere speelduur en een geduldiger montage, nog iets verhelpen aan voornoemde ontknoping, maar fikken af van de furieuze start van deze film! Een geweldige bankoverval – er gebeurt weinig maar je voelt dat één vonk de boel kan doen ontploffen – vloeit naadloos over in een achtervolging en een shoot-out die door een plofkoffer uitermate spannend worden. Een tweede fikse adrenalinerush volgt met de poging tot arrestatie van een griezel die zich beschermd weet door een latinostraatbende. Uiteraard zijn dat maar variaties op vertrouwde taferelen uit genrefilms, maar er zit snee op en Hillcoat toont zich bij vlagen een waardige epigoon van regisseur Michael Mann (Heat, Miami Vice), die het de jongste jaren als dealer in stadsthrillers laat afweten.

Hillcoat kiest daarbij voor de brutale aanpak. De Australische regisseur van The Proposition (2003) en The Road (2009) schildert Atlanta ter vermaak van de kijker ongegeneerd af als een hellhole waar de flikken nog corrupter zijn dan de maffia en de straatbendes ongenuanceerd bloeddorstig. Om van de thriller ook een onversneden neonoir te maken, huurde Hillcoat de Belg Nicolas Karakatsanis in, u bekend als cameraman van onder meer Rundskop, Violet en The Drop. Nog zo’n film en onze man van het jaar 2014 staat ook in Hollywood bekend als de prins der duisternis. Een zesje voor inhoud, een enkelvoudige negen voor stijl.

TRIPLE 9 ***

John Hillcoat met Kate Winslet, Casey Affleck, Chiwetel Ejiofor, Woody Harrelson

NIELS RUËLL