Tournée: Luchtige outsiderkroniek

Een portie humor en naakt vrouwenvlees kunnen niet verhullen dat Mathieu Amalrics roadmovie Tournée weinig om het lijf heeft.

Tournée **

Mathieu Amalric met Mathieu Amalric, Miranda Colclasure, Julie Ferrier

De Franse acteur Mathieu Amalric – vooral bekend als de Bondschurk uit Quantum of Solace – brengt in zijn derde langspeler als regisseur hommage aan John Cassavetes’ klassieker The Killing of a Chinese Bookie, maar dan zonder moordintrige en met meer humor en naakt vrouwenvlees. Daarvoor trekt Amalric on the road door Frankrijk in het gezelschap van een stel Amerikaanse stripteaseuses, terwijl hij zelf een tweederangsimpresario neerzet die geeneens zijn privéleven kan managen.

Helaas heeft het verhaal even weinig om het lijf als de burleske danseressen die Amalric met zichtbaar plezier en in een semidocumentaire, zeg maar gerust slordige véritéstijl in beeld borstelt. Bovendien hangen de vignettes met haken en ogen aan elkaar en focust Amalric te weinig op zijn Bettie Page-erfgenamen en te veel op zijn eigen personage, dat weinig meer is dan een rondwandelend variétécliché.

Dat Tournée tijdens het jongste festival van Cannes de prijs voor de beste regie kreeg moet Amalric dan ook zelf ten zeerste hebben verbaasd, al heeft zijn Cassavetes du pauvre zeker zijn verdiensten. Zo slagen de strippende deernen er wonderwel in deze luchtige outsiderkroniek een wulpse ziel in te blazen. Bovendien doen er beslist onfatsoenlijkere films de ronde dan deze roadmovie over een in pluimen en jarretelles getooide Ersatzfamilie die opent met The Sonics op volume elf.

Dave Mestdach