Sound of Noise

Het Zweedse duo Nilsson & Simonsson slaat de maat van de muzikale revolutie in deze curieuze cultkomedie.

Sound of Noise **

Johannes Stjärne Nilsson & Ola Simonsson met Bengt Nilsson, Sanna Persson, Magnus Börjeson

‘Muziek is geluid geordend in de tijd’, zei avant-gardecomponist John Cage ooit, en die stelling neemt de Zweedse regietandem Nilsson en Simonsson duidelijk ernstig. Nadat ze eerder al enkele kortfilms maakten waarin muziek en geluid een hoofdrol speelden – zie hun YouTubehit Music for One Apartment and Six Drummers – maakten ze rond dat concept nu ook een heuse, in fictievorm gegoten langspeler.

Protagonist is Amadeus Warnebring, een rechercheur die weliswaar uit een familie van beroemde musici stamt, maar van kindsbeen af een afkeer heeft voor muziek. Groot is zijn afschuw wanneer hij belast wordt met het onderzoek naar enkele geluidsguerrillero’s die over de hele stad muzikale aanslagen plegen en van plan zijn om met louter beats en drumkits een revolutie te ontketenen.

Wat volgt, is een melomane mix van klassieke politiethriller met de opvoering van het vierdelige stuk Music for One City and Six Drummers als tikkende tijdbom en een portie droge Scandinavische satire. Ernstige genrecinema, rake karakterschetsen of cinematografische hoogstandjes hoef je met die serieus absurde plot niet te verwachten, maar inventief, origineel, technisch verzorgd en funky is de film in elk geval. De eigenlijke hoofdrol is immers niet weggelegd voor Warnebring, laat staan de drummers die je ‘wicked’ hoort gaan, maar wel voor de energieke montage en het ritme van hun hoogst onconventionele slagwerk.

Een geestige gimmick die op den duur een tikje begint te vervelen en niet half zo subversief is als een concert van Throbbing Gristle of Senior Citizens, maar wel één die je fluitend, headbangend en in driekwartsmaat huiswaarts stuurt.

Dave Mestdach