Meesterwerk van Georges Méliès in ere hersteld

De cinefiele documentaire ‘Le Voyage Extraordinaire’ neemt je mee naar de wondere wereld van Frans filmpionier Georges Méliès.

Le Voyage Extraordinaire

Serge Bromberg & Eric Lange met Costa-Gavras, Jean-Pierre Jeunet, Tom Hanks

Heeft Martin Scorsese’s Hugo u nieuwsgierig gemaakt naar het werk van filmpionier Georges Méliès? In deze documentaire schetst producent en filmarchivaris Serge Bromberg (die eerder Inferno maakte over Henri-Georges Clouzots geaborteerde droomproject L’Enfer) het levensverhaal van de peetvader van de fantastische film. Bovendien zoomt hij in op de complexe restauratie van de enige overgebleven, pas in 2002 ontdekte kleurkopie van Le Voyage dans la Lune (1902), diens iconische, twaalf minuten durende sciencefictionklassieker.

Om Méliès’ merites te duiden voert Bromberg verschillende connaisseurs op, met naast Costa-Gavras en Jean-Pierre Jeunet ook Tom Hanks, die ooit een tv-film over Le Voyage draaide. U krijgt het verhaal van hoe Méliès zich van goochelaar tot special effects-tovenaar omschoolde nadat hij als een van de eersten de Cinématographe Lumière had aanschouwd. Hoe zijn Star studio begin vorige eeuw furore maakte met korte trucagefilms en extravaganza’s komt eveneens aan bod. En hoe hij in 1916 failliet ging door de stijgende concurrentie en illegale piraterij en nadien zijn filmspoelen in een vlaag van verbittering verbrandde wordt evenmin achtergehouden. Dan weet u ook meteen hoe het kwam dat het honderd jaar wachten was voor er een volledige, maar chemisch verbrokkelde kleurkopie van Le Voyage werd teruggevonden.

Bromberg doet Méliès’ relaas helder en vol cinefiele passie, maar ook wat schools uit de doeken in deze docu, die vorig jaar in wereldpremière ging in Cannes. Het letterlijk en figuurlijk ‘fantastische’ resultaat van de restauratie – Méliès’ handmatig ingekleurde, pixel voor pixel gerestaureerde en door het elektroduo Air met een gloednieuwe soundtrack geïnjecteerde ruimtereis – krijgt u er als uitsmijter bovenop. Bon voyage!

Dave Mestdach