DE PRIJS VAN DE LIEFDE

CÉDRIC KAHN en BÉRÉNICE BÉJO in L'ÉCONOMIE DU COUPLE: huis-, tuin- en keukenfricties.
Dave Mestdach
Dave Mestdach Chef film van Knack Focus

Scheiden doet lijden, maar gelukkig levert het soms ook beheerst gemaakte en dito vertolkte cinema op, zoals in het geval van Joachim Lafosses scheidingsfilm L’économie du couple.

Nauwelijks een jaar na Les chevaliers blancs komt de Belgische rasfilmer Joachim Lafosse alweer aanzetten met een nieuwe film, dit keer met een soort gecondenseerde versie van Ingmar Bergmans Scènes uit een huwelijk (1973) of van Kramer vs. Kramer (1979), maar dan zonder de schmalz en de rechtbankperikelen. In L’économie du couple, dat drie weken geleden in Cannes in wereldpremière ging in de Quinzaine des Réalisateurs, speelt Bérénice Béjo een moeder van twee tweelingdochtertjes die haar financieel van haar afhankelijke echtgenoot (Cédric Kahn) tijdelijk opnieuw over de vloer krijgt in afwachting van hun definitieve echtscheiding. En dat met alle onder- en bovenhuidse huis-, tuin- en keukenfricties van dien.

Waar dat in de meeste Hollywooddrama’s kleffe Kleenexcinema zou opleveren, met rondvliegende serviezen en huilende kindjes, observeert Lafosse, die zelf recent een scheiding meemaakte, zijn gebroken familie op een ingetogen manier, met een camera die alle huiselijke ups en downs op een ragfijne maar nooit voyeuristische, steeds geduldige en discreet virtuoze manier registreert. De pijnlijke stiltes aan de keukentafel, de oplaaiende ruzies na een avondje met vrienden, de broze opflakkeringen van passie, het bittere getouwtrek voor de kinderen, het subtiele gestook van de schoonmoeder, het gezeur over de rekeningen en het huis… niets of niemand wordt ontzien.

Maar moraliserende vingertjes blijven uit, en pathetische close-ups of gezwollen violen op de klankband vallen nergens te bespeuren. Bovendien dwingt Lafosse, net als in Elève libre (2009) en À perdre la raison (2013), ook nu weer de kijker in de rechterstoel door verschillende pertinente vragen – wat dreef het koppel precies uiteen en in welke mate speelt de klassenstrijd tussen de twee? – onbeantwoord te laten.

Die economische vertelstijl, zowel vormelijk als inhoudelijk, zorgt ervoor dat L’économie du couple een integriteit en genuanceerdheid uitdraagt die je in het beproefde genre van de break-up movie maar zelden ziet, met een prima acterende Béjo en Kahn als het koppel met kids dat schippert tussen verbittering en liefde en na vijftien jaar huwelijk in een huiselijke gevangenis is beland.

L’ÉCONOMIE DU COUPLE ****

Joachim Lafosse met Bérénice Béjo, Cédric Kahn, Marthe Keller

DAVE MESTDACH

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content